Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

torsdag, mars 08, 2007

Hemma!

En pojke kom in akut och var i stort behov av ett enkelrum. Jag var den enda tänkbara att flytta på, eftersom jag ändå skulle åka hem imorgon. De skulle flytta mig och mamma till gästhemmet vägg i vägg den sista natten. Då undrade jag om det inte fanns någon möjlighet att åka hem idag istället. Efter en timme kom en sköterska in och sa att om en timme går flyget, så om en halvtimme blir jag hämtad i ambulans. Oj! Snacka om snabba puckar. Det blev extremsnabb utskrivning: snabb omläggning av såret och massor av utbyten av papper. Sedan blev jag hämtad av två supergulliga ambulansförare som körde mig till flygplatsen. Superbekvämt att åka ambulans kan jag tala om. Och att flyga var ännu bekvämare. Ett privat ambulansflyg stod och väntade på mig på Linköpings flygplats och de flög mig på 35 minuter till Borlänge, där en sjuktransport hämtade mig och skjutsade mig till föräldrarnas dörr.

Det känns väldigt märkligt alltihop. Jag tänkte på det där jag låg i flygplanet och såg den blåa himlen ut genom fönstren: jag har verkligen gjort detta. Med besked. Plötsligt är allt avklarat. Eller allt och allt, jag har ju ett halvårs rehabiliteringstid framför mig. Men att jag har verkligen opererats och att jag har flugit och åkt ambulans hem och jag har klarat allt galant... Och jag har en normal midja! Det är så sjukt overkligt.

1 vecka och 1 dag efter op

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

måste va skönt att vara hemma :)

3/08/2007 05:16:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! Åh vad härligt för dig att vara hemma igen!! Och jättekul att det har gått så bra för dig! :D Måste vara otroligt skönt att ha det värsta (hm, ja eller det största, mest kritiska) bakom sig nu.. men det ska nog gå så bra för dig nu, 6 månader är ju inte SÅ farligt långt.. egentligen. man tänker postitivt :)

oh, jag längtar tills jag får vara med i jag-har-normal-midja klubben, haha, inte långt kvar nu :D

3/08/2007 06:29:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!
kul att läsa din blogg!
har en dotter som opererades för 1 1/2 år sedan av din läkare.(Han är duktig!)Du kommer säkert att tycka att det känns tufft nu närmaste tiden,vara trött(du kanske får hjälpa upp järnvärdet, sjukhuset har inte alltid samma riktvärden som vi vanliga dödliga,bli trött i ryggen innan muskulaturen blivit återställd, men du verkar ju vara av rätta virket! Min dotter har sedan operationen blivit avkastad av skenande hästar vid mer en ett tillfälle, en gång rätt i ett staket, och vet du ryggen håller!
Tack och lov ägnar hon sig bara åt jazzbalett för tillfället!
Man kan göra allt, men meed snyggare hållning än de flesta andra!!!
Många hälsningar från Majas mamma Mia i Mjölby

3/08/2007 07:57:00 em  
Anonymous Anonym said...

carro: ja längtar med till ja får va med i den klubben :) Så kläderna sitter bra

3/08/2007 08:14:00 em  
Anonymous Anonym said...

carro: ja längtar med till ja får va med i den klubben :) Så kläderna sitter bra

3/08/2007 08:14:00 em  
Blogger Johanna said...

Mia: Tack för din kommentar, vad roligt att höra! Just nu är det lite jobbigt, jobbigare än jag trodde att komma hem. När tabletterna verkar känns det okej, men när jag har ont är det verkligen skitjobbigt.

elin och carro: Välkommen till klubben snart. ;)

3/09/2007 09:22:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag vill bara tala om för dig att du har haft en väldans tur, själv opererade jag ryggen i april 2006 och de var fint ett tag, sen i början av 2007 infektera det sig så jag var tvungen att operera ryggen igen nu i augusti 2007. Du ska vara glad över att du har en sån bra rygg som du har :) Ha de bra

11/29/2007 09:35:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej på dig!
Jag har varit hemma nu i två dagar efter att ha gjort en skolios operation, nu har jag endel frågor som jag inte riktigt kan ta med någon jag känner. Men du som har gått igenom samma sak som jag går igenom nu kan väl skriva till mig på min hotmail, som är: RakadRumpa@hotmail.com
Jag vet att namnet kan vara rätt så "kul" men jag funderar på att byta.

Hoppas du mår bra idag! Ha det bra

5/28/2008 10:11:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hejsan!
Gud va härligt det är att läsa din blogg från sjukhuset! va kul att det gick så bra och att du återhämmtade dig snabbt :) ska också operera mig för skolios någon gång inom dom närmaste två åren, min läkare har inte så stor koll direkt. men men jag hoppas att min operation går lika bra som din, tack för en super bra blogg! //Denise

6/26/2008 12:59:00 fm  
Anonymous sofie said...

hej :D
så skönt att läsa om nån som har gjort samma sak som sig själv! känner igen mig själv i nästan allt du skriver. fast de ja inte förstår är hur du orkade äta, jag åt nästan inget på hela veckan och att ambulansen var bekväm? hihi
gjorde min operation 3/6-09 i linköping. ha de bra! /Sofie :)

7/08/2009 06:31:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home