Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

onsdag, augusti 29, 2007

6 månader har gått!

Tillbaka på träningsgolvet! Jag har tränat idag! Det första riktiga träningspasset sedan... januari, eller något. Jag börjar på lätt nivå med baspass på Friskis & Svettis, vilket känns helt rätt (jag kommer fortsätta på den lätta nivån ett tag). Det gick bra, särskilt konditionen. Vid styrkeövningarna känns det ju att mina muskler inte är så stora längre (inte så konstigt), och att göra rygglyft kändes lite konstigt. Jag vågade inte ta i så hårt. Jag har ont i vänsterskinkan och längst ner i ryggen, alldeles ovanför rumpan. Vet inte vad det beror på, men det andra ontet jag skrev om i förra inlägget, är i alla fall borta.

Idag är det alltså exakt 6 månader sedan jag låg på operationsbordet och gjorde det, förhoppningsvis, största ingreppet i hela mitt liv. Allt känns faktiskt fortfarande ganska overkligt och att det redan har gått ett halvår är jättekonstigt och vad jag har varit med om är lite hissnande att tänka för mycket på ibland. Känslorna är svåra att beskriva, förmodligen mest för att det känns så overkligt. Det är ungefär som före operationen, när jag berättade för folk att jag skulle opereras. Det kändes som om jag pratade om någon annan. Det är nästan så det känns nu, förutom att jag har ett ärr som bevis på att jag faktiskt har gjort det jag påstår att jag har gjort.

Det var till och med så att jag blev lite sentimental där på träningsgolvet. För ett halvår sedan gick jag med gåbord, det kändes som om jag bar en korsett och för fyra månader sedan kom jag inte ens ner på golvet utan att hålla i något. Nu tränar jag igen. Häftigt, när man tänker på vad som är gjort i min rygg.

Nu hoppas jag bara att allt står till som det ska i ryggen. Samtidigt som jag ser fram emot återbesöket om fyra veckor, så är det lite läskigt. Tänk om jag råkar ha blivit pyttelite snedare? Det ska jag ju inte ha blivit, men man vet ju aldrig. De oroliga tankarna återkommer, dock inte särskilt ofta. Undrar om de någonsin kommer sluta återkomma?

6 månader (26 veckor) efter op

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej hej, så kul att läsa det här :D då känns det på något sätt som att det är helt naturligt att göra den här operationen. Jag känner igen mig i det jag läst hittils och det får en att känna sig normal på något sätt, inte för att jag känner mig onormal annars, men jag tror du förstår vad jag menar^^

jag tänkte lite på det där med värken i skinkan, jag har samma sak fast på höger sida efter min operation, och hos mig tror jag det beror på att de ju hyvlade bort en del ben från höften där hos mig. gjorde de möjligtvis det hos dig med?

Hade bra. har bara två veckor kvar till "fri mobilisering" nu ^^sen ska få mitt halvårs återbesök nu i oktober. wii,, hoppas jag får åka skidor i vinter

Cheers
//NIklas

9/17/2007 05:22:00 em  
Blogger Johanna said...

Niklas: Nej, på mig "hyvlade" de inte bort något, utan de snodde ett revben, så det har nog inte med det att göra. Tror jag. Klart du ska kunna åka skidor i vinter! Jag har tänkt att åka snowboard i alla fall... :) Kul att det har gått ett halvår för dig med snart.

9/17/2007 05:24:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Johanna! Jag undrar hur det är med rörligheten efter en sån här operation, efttersom man "låser" vissa delar av ryggraden vad jag har förstått? Är det någon speciell rörelse som inte går att göra nu? Känns ryggen stelare? Har funderar lite på det där... Jag vet inte än om jag kommer behöva göra en operation, ska göra en ny röntgen i vår och se om det har blivit värre :/
Men efter att ha läst din blogg känns det ändå lite lugnare när jag tänker på det:)Hoppas du mår bra! /Sandra

12/19/2007 12:21:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home