Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

måndag, mars 05, 2007

Det går framåt och framåt

Jag ser inte riktigt ut som på bilden längre, för nu är syrgas från näsan borta, dropp är borta, ena slangen från lungan, en lokalbedövning är borta samt slangen från urinröret. Nu får jag bara smärtstillande i tablettform och mitt näringsintag styrs bara av det jag äter och dricker och alltså inte längre med hjälp av dropp. Bara ett dränage från vänsterlungan och så ett provtagningsrör i halsen har jag kvar. Och röret från lungan får jag ta bort imorgon, så då tänkte jag rejsa med gåbordet i korridoren. Idag gick jag och stod en stund runt sängen. Mamma tittade på ryggen och påstod att jag ser likadan ut på både sidor. Herregud, det är svårt att förstå. Det ska bli spännande när jag får ta efter-bilder hos sjukhusfotografen för att ser hur jag ser ut.

Men annars ser jag ut på bilden när jag ligger i sängen med datorn. Förutom att jag är lite piggare då. Personalen som inte träffat mig sedan i fredags säger att det är kul att se att jag piggnat på mig så bra. Visst är det, säger jag.

Dessutom äter jag som en häst, nästan. Gillar ju att äta i vanliga fall och idag åt jag i princip allt både till lunch och middag. Den vegetariska maten är otroligt bra här och det är ju egentligen rena rama lyxet att få det serverat, mamma skär det i bitar och för mig är det bara att käka och vänta på att någon bär bort brickan. Tror nästan inte jag går ner i vikt, vilket jag var rädd för att jag göra. Inte så länge jag äter såhär. Nu är det dessutom dags för kvällsfika.

5 dagar efter op

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag SADE ju att det skulle vara lyxigt...

Nä, allvarltg talat så gäller det att se positivt på situationen. Jag får intrycket av att du klarar det förhållningssättet galant!

3/05/2007 08:31:00 em  
Anonymous Anonym said...

ååååh, inte för att bilden ser så lyxig ut, men det är skönt att höra ifrån dig!

jag har då blivit matförgiftad igår å varit hemma som ett ynk idag. proviva blåbärssoppa är dieten... mmmm!

KRAM KRAM

3/05/2007 09:06:00 em  
Anonymous Anonym said...

bra att du är bättre ! Det hår framåt iafall :) Ååh, ja både längtar o inte längtar till min op! /Elin

3/05/2007 09:51:00 em  
Anonymous Anonym said...

mena såklart det går* framåt iafall!

3/05/2007 09:51:00 em  
Blogger henover said...

Det är grymt att det går så fort efter operationen :) Det verkar ju ändå vara ett stort ingrepp. Kram och godnatt!

3/06/2007 12:03:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Läste din mammas inlägg. Det måste varit jättetungt för henne också. Hoppas att du fortfarande känner att du går åt rätt håll. Tänkte på dig när jag åkte skidor och nu hoppas jag förstås att du snart få åka också.

3/06/2007 02:52:00 em  
Blogger Johanna said...

niklas: Ja, faktiskt, det gör jag.

punaniii: Matförgiftning lät mindre kul... huh, hoppas det blir bättre!

elin: Det är SÅ SKÖNT att ha operationen överstökat. Och det känns sjukt overkligt. Snart är det över för dig med.

malin: Det är ett jätteingrepp, så jag fattar inte riktigt själv att jag återhämtat mig såhär fort...

tolken: Nästa säsong blir det snowboard, kan jag lova dig!

3/06/2007 08:35:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home