Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

torsdag, april 26, 2007

Ärret

Åtta veckor efter operationen ser mitt ärr ut som på bilderna nedan. Jag blev varnad innan operationen, att ärret skulle komma att bli fult. Man har nämligen sämre läkkött som ljushyad med lite orangelätt hårfärg. Kul för mig, för orangelätt i håret och ljushyad är precis vad jag är. Jag har fortfarande små, små märken kvar på händerna där nålar suttit, samt på halsen där en CVK varit. Ärret är fulast på magen, och det visste jag att det skulle bli. Jag minns inte hur min läkare uttryckte sig, men det blir tydligen inte särskilt snyggt när man skär uppåt på magen. I vilket fall som helst, så syns det att ärret är snyggare på ryggen än på magen.



Klicka på bilderna för att få dem större.


Den första bilden är tagen lite snett, men vad tusan. På den högra bilden ser ni ett rött märke under ärret. Där hade jag ett drän till lungan. Jag har ett liknande ärr under höger armhåla där dränet till andra lungan satt. Ni kan dessutom se små prickar längs ärret - det är efter agrafferna.


8 veckor och 1 dag efter op

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ihh, jag ryser. Nu får jag en ännu bättre (och större) bild av vilket j-kla stort ingrepp de har gjort på lilla dig!
Hoppas det läker fint. Jag hade inbillat mig att ärret skulle se "värre" ut, vara tjockare alltså. Men gud så långt det är! Kan inte låta bli att säga "coolt!". Faktiskt. :)

4/26/2007 08:41:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Johanna

vilket fint ärr du har fått efter din operation. Jag tycker att det ser väldigt bra ut har inte alls blivit som mina.

Sara

4/26/2007 09:57:00 em  
Blogger Johanna said...

Linn: Det är stort, ja. Och det sägs att det är väldigt fint. Jag har ju inte så mycket att jämföra med, tycker mest att det är... lååångt, men jag får lita på sköterskor och läkare som säger att det är fint.

Sara: Jaså? Vilken tur jag har i så fall. Synd att dina inte är lika fina... Har du fått ärr på olika ställen p.g.a. flera operationer?

4/27/2007 09:24:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Mina ärr har blivit brede och är fortfarande röda efter flera år. dels så har jag fler ärr men det har ju inte med hur ärren ser ut

Sara

4/27/2007 09:52:00 fm  
Blogger Johanna said...

Sara, vad tråkigt att de är röda efter flera år. Är du ljus i hyn, svårt att bli brun på sommaren?

4/27/2007 10:58:00 fm  
Blogger Carro said...

Oj, riktigt långt var det! Men det ser ut att ha läkt väldigt fint! :) Och så fult tycker jag inte det ser ut att vara på magen, ett ärr är ett ärr och ja.. med tiden lär det bli finare & ljusare :)

Visstja! Skulle ta bild på syrrans ärr och visa dig.. :) Ska fixa det idag!

Jag har också kvar små pytteärr från alla mina kanyler både på händerna och i armvecken (okej, så vissa syns knappt, fast jag kan hitta dem för jag vet vart jag ska titta). Ärren vid mina handleder efter artärnålarna är synligast. :)

4/30/2007 09:11:00 fm  
Blogger Johanna said...

Carro: Ja, det är långt, och visst har det absolut läkt fint. Kanske är det inte särskilt fult på magen - jag har ju inte så mycket att jämföra med, men det är tydligt att det är finare på ryggen i alla fall. Trevligt att du också har märken efter kanyler och allt, jag som har fått höra att jag är sjukt onormal som fortfarande har det kvar, haha. Men som sagt, de syns ju knappt för andra, men själv vet man ju var man ska titta...

5/01/2007 12:24:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hejhopp! Visst är det fantastiskt vad läkarna kan göra? Din rygg ser mycket bra ut på efter-bilderna. Opererades själv för sju år sen och jag blir sällan trött i ryggen och benen idag.
Grattis till ett bra jobb med bloggen, här borde alla titta in som behandlas för skolios! =)

Hälsningar

Lina

5/08/2007 08:17:00 em  
Anonymous Anonym said...

Lina: Vad roligt att det har gått så bra för dig och kul att du gillar bloggen. :)

5/09/2007 12:19:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag köpte en ärrkräm på Life hälsokost som heter Kontrakel. Typ 250kr. Svårt att säga säkert om ärret har läkt bättre och snyggare på prund av den, men jag tror på att ärren mår bra av fuktgörande.

6/29/2007 08:48:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej ! Jag är en tjej på 16 år och opererades för skolios för 3 år sedan. fast jag blev opererad bakifrån, så mitt är är längs med hela ryggen. Men mitt ärr har blivit ljust och hyffsat fint, och ditt var ett , ett&halvt år sedan ? . Så det kommer bara bli bättre och bättre med tiden ska du se :)

10/07/2008 05:58:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home