Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

tisdag, mars 13, 2007

Vilken skillnad...

Minst två gånger om dagen får jag en svacka, det är när jag ska stiga upp på morgonen och inte fått medicinen, och på kvällen innan jag tagit min medicin. Då är inte livet jätteroligt.

När det kommer svackor, så gäller det att hitta det positiva. Jag vet ju att det hela tiden blir bättre. Det är dock rent ut sagt skitsvårt att vara positiv när svackan är framme. Men det man kan göra är att plocka fram bilder... Titta här... De vänstra bilderna är innan operationen och de högra är som jag ser ut nu. Tittar jag på dem inser jag vilken fantastisk grej en läkare har kunnat göra med mig. Titta på min midja och mina skulderblad!



21 Comments:

Anonymous Anonym said...

Gud vilken skillnad :) Det blev ju mkt mkt bättre , ja ser inte ens att du är några grader sne nu :) åååh, snart är jag förhoppningsvis lika rak som du :) kram/Elin

3/13/2007 05:04:00 em  
Blogger Carro said...

WOW! Jag säger bara wow! Det blev ju skitbra, jättesnyggt gjort! Otroligt vilken skillnad.. vad härligt det måste kännas att se den skillnaden :)

Jag håller med dig, de där bilderna är definitivt skitbra att använda som motivation och uppiggning när svackorna är framme och spökar!

3/13/2007 10:43:00 em  
Anonymous Anonym said...

Otroligt! Det måste bli sån förändring för dig, både ryggont, muskler rörelse osv. Spännande att se /höra hur du mår framöver när operationsvärken släppt.

3/13/2007 11:20:00 em  
Blogger Johanna said...

Elin: Jag vet, det syns inte att jag är sned. Möjligtvis framifrån om man tittar riktigt noga, men nä... det är så lite att det kvittar. "Vanligt" folk kan vara snedare!

Carro: Visst är det häftigt att det kan bli sådan otrolig skillnad!! Det känns otroligt bra att se det.

Tolken: Ja, visst känns det att det har hänt något stort i ryggen. Men det vänjer jag mig vid och jag ser fram emot när jag kan leva som förut, det blir häftigt.

3/14/2007 11:23:00 fm  
Blogger Lovisa said...

Fantastiskt, tjejen! Vilken skillnad! Du kommer att vara snygast på playan i Falun i sommar, lita på det :)

3/29/2007 10:02:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Jojjan!
Äntligen har jag hittat hit till din Blogg!
Oj, vilken skillnad det blev på ryggen. Är så himla glad för din skull! Sitter här och ler...
Jag läser vidare dina memoarer när jag inte jobbar sen.
Ha de toppen vännen min!
*kramar* /Marina

3/30/2007 11:40:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej där hittade din sida av en slump.
Har också skolios men jag vet inte riktigt hur det kommer att bli, operation eller inte.

Vad kul att se att det blir så mycket rakare som det har blivit :D

Har du blivit längre sen operationen?

Ha det så jättebra / Jenny

3/31/2007 11:52:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej. jag hittade din sida av en slump, jag opererades för skolios för mer än ett år sedan. om du vill prata eller nåt, så är min mailadress eve2089@hotmail.com

4/09/2007 11:20:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Hittade av en slump in på denna sida. Jag är 29 år och blev opererad för scolios för ca 16 år sedan. Har 2 metallstänger i övre delen av ryggen inopererad. Hade en krök på 50 grader nånting.
annikabacklund@suomi24.fi

6/20/2007 08:18:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Käns jätteroligt för mig att se bilden på din rygg! Har en dotter på snart 13år som ska göra operationen om 11 dagar, har varit orolig för resultatet men när jag såg dina före & efterbilder blev jag glatt överaskad. Jag får hoppas att det blir lika bra på henne. / Tack

9/15/2007 04:11:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej tjejen!!
har precis läst lite om din berättelse.. Fick nästan tårar i ögonen för att jag blev så glad för din skull!!
Grejen är den att jag fick för nån timme sen ett samtal från min läkare att jag kanske ska fundera på en operation!!
Har haft skolips så länge jag kan minnas o det sista året har jag fått fruktansvärda smärtor, troligtvis pga att ryggen försämrats..
Så nu ska ja bestämma mig för detta om det är ngt jag vågar mig på.. känns som jag e för gammal (snart 30) för en sån här operation!!??
Men min största önskan e ju samtidigt att få bli "rak" o slippa värken jämt...
Så dina före- och efter bilder var helt underbara o se!!!

Lycka till nu med allt som livet för med sig!! Vill du skriva ngt till mig så skriv till : eijamustonen78@hotmail.com
Kramar om dig!!!

2/29/2008 12:30:00 em  
Anonymous Anonym said...

vilken skillnad :)
hoppas jag också kommer bli så rak ^^

6/04/2008 07:13:00 em  
Anonymous Anonym said...

hejsan tjejen! har läst lite här på din blogg, intressant =)
jag har själv också skolios o är också stelopererad så det ät kul att läsa om andra i liknande situationer =) ha de så bra! / carolina

7/08/2008 05:58:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! Hittade hit till din blogg av en slump när jag sökte på internet om skolios.
Har också opererats för skolios för ca 3 år sedan. Dock så är jag stellagd i övre delen av ryggen och har operations ärret bak på ryggen.

Det är kul att läsa om andra som har varit med om ungefär samma sak.
Det är verkligen stor skillnad på hur du ser ut före och efter opertionen.

1/28/2009 09:50:00 em  
Blogger Yazzemine said...

Hej, jag är en tjej på 13 år jag ska göra exakt samma operation som dig.Jag har 50 grader nu.
Fick veta i förrgår att jag ska operera ryggen.Blev orolig när jag läste att det är vanligt att dem punkterar lungan och man får ha en slang därifrån ut i armen.Och får jag fråga en sak? vad är det för slags kanyl? man har i halsen?.
och har man 2 kanyler i varje hand och 1 i armbågen?.
Mvh Yasmine

2/14/2009 05:12:00 em  
Blogger Johanna said...

Yazzemine: Det låter värre än det är att de punkterar lungan. Det var lite tyngre att andas, men det får man hjälp med, så det är ingen fara. Man har en tunn, tunn, jättetunn liten "slang" från halsen som de tar prover ur. Sedan är det nog lite olika hur många kanyler/slangar du har. Jag minns inte längre, men jag tror jag hade en på varje hand, en i halsen, en i ryggen och en från vardera lunga. Men som sagt, det låter värre än vad det är. När du ligger där, bryr du dig inte särskilt mycket. Lycka till, det går säkert jättebra!

2/14/2009 07:34:00 em  
Anonymous elin said...

Hej elin heter jag, jag ska göra en steloperation av min sneda rygg nu i oktober, skulle gjort den om en vecka egentligen men någon annan fick mint tid så i stället måste jag opereras tre dagar innan min födelsedag, det vad droppen som fick bägaren att rinna över, har inte tänkt positivt en enda gång sedan dess!, men nu googlade jag på skolios och fick fram din blogg, och det här inlägget har fått mig att tänka positivt igen, jag har lixom en förskjutning i ryggen men det verkar ju som att den kommer försvinna!
tack för det här inlägget det gjorde min dag, min vekca eller kanske till och med min månad! TACK

9/19/2009 01:58:00 em  
Anonymous Anonym said...

jag tror att jag har skolios för att min rygg är sne. Jag lutar åt höger. Alltså jag verkligen bokstavligt lutar! Samt så har jag rätt så framåtböjd rygg. Jag har inte ens varit hos läkare. Jag borde vara det jag måste nog det. Och kanske det krävs operation för jag ser ju själv att det är rätt illa med min rygg.
Men sen så riktigt avskyr jag att stå halvnaken framför en främmling, är mkt det som fått mig att avstå.

10/28/2009 06:55:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej.
Jag har oxå skolios och vill operera mig och vi har pratat om de men det "dog bort" lite för jag hade inge större besvär av det. Men nu har jag problem med felbelastning på höft och knä.Och även som du har skrivit på din blogg att du fick en "normal" midja, den upplevelsen vill jag oxå få! Jag blev väldigt inspererad av att läsa din blogg :) Kul att du skriver!

1/23/2010 08:46:00 em  
Blogger Solong said...

Oh jisses, vilken skillnad!
Förebilderna är ungefär så som jag ser ut nu.
Min operation är inbokad och jag åker iväg till Linköping på måndag nästa vecka och på tisdagen blir det av.
Din blogg har hjälpt mycket med att lugna mina nerver för nu vet jag på ett ungefär vad jag har att vänta mig. :)

4/20/2010 07:57:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! Som alla de andra hittade jag till din blogg av en ren slump, är mycket tacksam över det. Jag har en 50 graders vinkel på min krök och har nu gjort både böjröntgen och en vanlig röntgen. Väntar på en kallelse där vi ska gå vidare med planer inför operation...troligtvis till hösten fick jag höra. Jag har dock några frågor till dig om vilka besvär du hade innan du opererade dig. Hade du problem med luftrören, mycket hosta? svårt att andas? Obehagskänslor kring något av revbenen? eftersom jag är sne kan det ibland vara svårt att ligga på magen då det känns som att det trycks utåt.(svårt att förklara) Jag trodde nämligen att jag hade astma tidigare, eller så frågade folk om jag var förkyld om vart annat eftersom jag har konstant slemhosta. Jag kopplade ihop detta med skoliosen eftersom jag fick reda på att den hade rört sig med 8 grader sen första röntgen som jag gjorde då jag var yngre. Jag är nu 26år och det känns som om de flesta fått göra den här operationen då de är yngre? Jag fick aldrig komma på någon års kontroll eftersom läkaren jag hade då ansåg att min skolios inte var något problem...hoppas du kan svara på detta! Tack för en kanonblogg! /Alexandra, alexandra.warleman@live.se

5/23/2013 11:34:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home