Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

tisdag, februari 27, 2007

Direkt från sjukhussängen, kvällen före op

Välkommen till mitt hem de kommande... eh... tio dagarna, typ. Sådär ser det ut. Jag har nalle och en tavla på Prosit (en av de sju dvärgarna) och som synes en månformad lampa ovanför sängen. Barnavdelning vet ni... i behandlingsrummet där jag fick ta blodprov och annat ikväll var det fullt av roliga leksaker att titta på. Dessutom fick jag ett plåster med nallar på. Haha!

Nä, jag kunde inte hålla mig från att koppla upp mig. Men nu lär det nog inte ske på några dagar. Tidigt imorgonbitti skjutsas jag iväg för att bli nersövd och sedan bli opererad. Känns... skitkonstigt. Men jag är så sjukt lugn. Kanske reikin som har gett effekt? Eller att alla 18 (!) människor jag träffat är supergulliga. Har träffat både läkare, sjuksköterska, sjukgymnast, arbetsterapeut, nån som gjort andningsövningar med mig, röntgenfolk, narkosläkare, you name it... Hela fem personer har börjat diskutera hockey/Leksand/Mora/Dalarna/Falun med mig - mycket trevligt.

Gonatt!

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hoppas din operation gick bra och att du mår bra. Jag opereras den 13 mars, har också skolios.

2/28/2007 08:58:00 em  
Anonymous Anonym said...

Allt har gått bra, så långt! Bra skelett och mjukhet i kroppen, har underlättat operationen. Natten har tillbringats på "uppvakningen". Det var fullt på IVA. Snart efter operationen så har hon kommunicerat medvetet och visar inga tecken på "bitchtendenser" ;-)
Klagar på torra läppar och ibland på smärtan. Hon får berätta mer när hon kommer tillbaka till avdelningen.

3/01/2007 08:57:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Tillbaka på avdelningen kl. 12.00. Trött. Inte bara beroende på operationen, utan även efter en sömnlös natt på "Post Op" - uppvakningen. Det är inte så lätt att sova och vila när olyckliga patienter passerar in och ut mellan draperierna. Nu i lugn och ro tillsammans med mamma på rum 22.

Johanna hälsar att hon är mycket trött och vill sova, men kommer igen så snart orken återvänder.

3/01/2007 10:13:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hälsa Johanna och ge henne styrkekramar från oss, hon har det säkert lite jobbigt (eller mycket?) just nu. Vad skönt att det verkat gått bra.

//Madelaine, mamma till Mikaela (som har skolios)

3/02/2007 08:42:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hittade dig av en slump när jag sökte på skolios på google. I sal 22 har jag också bott :) Jag opererades första gången sep. 2003 men drabbades tyvärr av en komplikation och fick göra om allt i nov. 2004. Nu jobbar jag själv på hand och plastikkirurgen som ligger i samma korridor som barnkirurgen :) Roligt att hitta dig. Hoppas allt är bra med dig nu :) Ska fortsätta läsa dina inlägg nu!

9/01/2007 11:52:00 em  
Anonymous Anonym said...

hej
har själv genomgått en skolios operation i januari 2004 fast då i malmö på Mas. hoppas din operation gick bra hade gärna velat prata ang skolios med dej. Mvh Cecilia

p.s min mail är cecilialantz@hotmail.com

10/09/2007 06:16:00 em  
Anonymous Anonym said...

hejsan :)
jag ska göra en skoliosoperation den 5 mars, börjar bli lite nervös. Men det är skönt o höra att det gick så bra för dig. :)

1/24/2008 05:25:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hejsan, om kanske ungefär ett år ska jag göra min operation. Jag är bara 13 år och är jätte nervös, men dte känns bättre nu och det är jätte bra att man kan läsa det här. Det är liksom tryggt på nått sätt att få höra attd et har gått ganska bra för dig! Hoppas det går bra. (:

4/16/2008 06:18:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! Jag heter sofia och jag är 15 år:) Jag har skolios och har fått en tid att opereras den 27/11 så det är väldigt snart och jag är väldigt orolig och har massa nervösa tankar:/ men tack för att du har skrivit så posetiva saker på din blogg det hjälpte mig ta bort dom hemska tankarna jag har och min nervösitet. Vad bra att det gick bra för dig:)

10/08/2008 05:55:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ojojoj.. jag sitter här och läser och läser.. och gråter och gråter... jag käner igen alltihop.. och jag känner ovissheten, smärtan och ljudet efter morfinpumpen då jag ser bilderna och hör din historia.. usch.. Det är inte lätt... jag ligger snart där igen..

Madde http://madde-maddesblogg.blogspot.com/

3/12/2009 07:33:00 fm  
Anonymous Anonym said...

hejhej! jag tkr det är skitbra att du fixat en blogg om (din/)skolios! Det gör att många som ska operera sig och har samma problem som du med ryggen kan få svar på många av sina frågor! tex som jag.. Jag ska operera mig i oktober för min skolios som är ca 45-50 grader minst, två krökar. Jag är 15 år och har haft en mängd olika korsetter i 2 år. Men det hjälpte inte, men vem vet jag har kanske ett bättre utgångsläge på operationen. Iaf så har jag lite blandade känslor, både nervösa och positiva, mest positiva. Och då tänker jag mest på framtiden och allt UTAN mina besvär osv. Men det är en lång tid dit! En lång väg man måste stå ut, det har jag hört av många personer! Eftersom det är ca 2-3 månader kvar tills jag ska opereras så känns det overkligt att prata om min egna operation och det är nog därför jag är så positiv. Men ju mer jag närmar mig så förstår jag att det här är på riktigt och jag vill inte tänka på hur nervös jag kommer bli. Jag har dig på msn och det skulle vara mkt uppskattat om du fick tid o chatta lite med mig! tack så mkt för all info iallafall!
ha det så bra, mvh johanna

7/19/2009 11:56:00 em  
Anonymous Anonym said...

I like the helpful information you provide in your articles.
I'll bookmark your weblog and check again here frequently. I am quite certain I'll learn a
lot of new stuff right here! Best of luck for the next!

Also visit my blog post :: 66744

3/16/2013 09:21:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home