Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

tisdag, mars 06, 2007

Hur kan man må så bra efter ett sådant stort ingrepp?

Bilden är från imorse då sista slangen drogs från lungan.

Det går så bra att jag blir orolig. Varför tycker jag inte att allt är piss och varför ramlar jag inte när jag går och varför kräks jag inte när jag äter? Allt går så himla bra att jag snart tror att det är skämt. Något dåligt måste ju komma snart. Imorse drogs dränet från min vänsterlunga, så jag är slangfri och inte längre bunden till sängen, vilket innebär att jag kunde duscha och tvätta håret för första gången på åtta dagar! Underbart. Men en jäkla kraftansträngning var det att först vara uppe och gå och sitta, sen duscha stående och sittande och därefter sitta på sängen medan såret lades om. Jag som skulle ut och rejsa i korridoren med gåbordet ikväll orkar verkligen inget annat än att ligga i sängen. Att resa sig, ta gåbordet och göra ett toalettbesök är riktigt jobbigt ikväll. Nu gör det riktigt ont i sidan ibland. Men jag överlever. Det går att stå ut med om man får gnälla lite och säga "aj" och "fy fan fy fan" ibland. Sköterskorna sa dessutom vid flera tillfällen att såret var så himla fint. Skönt att höra.

Kan det vara så att reikin hjälpt mig? Kanske. Kanske råkar jag bara plötsligt blivit positiv och hittat något jäklaranamma eller kanske har jag hög smärtgräns och en kropp som tar igen sig fort. Tabletterna gör ju sitt också såklart. Äter väl tio-tolv tabletter om dagen och tar ett par sprutor och utan dem skulle det förstås inte gå lika lätt, men hur mycket kan man kräva när någon skurit ens kropp mitt itu och tagit ur och satt i grejer och därefter förflyttat ryggens skelett för att slutligen sätta ihop det med stygn som inte bara liknar, utan är, tjocka klamrar som man får ur en häftapparat? Hur som helst är det skönt att det går så bra och jag hoppas verkligen det fortsätter i den riktningen. Nu har jag två dagar kvar på sjukhuset i Linköping, sedan får jag åka hem.
6 dagar efter op

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ha ha - det går ju strålande!!!

Härligt att ta sig fram för egen maskin hellt och hållet, va?

Du vet väl att du kan beställa extra efterrätt av sköterskorna!!!

Kanske reikin har hjälpt en aning - men svaret på din snabba återhämtningsförmåga består i det faktum att du åt lax för ett par veckor sedan.

Effekten av omega-3 olja kan aldrig överskattas...

Betänk dessutom att ordet "lax" är väldigt snarlikt med ordet "flax" - som betyder tur! Ja, du fattar... allt pekar på att laxen gjorde susen!

3/06/2007 10:44:00 em  
Anonymous Anonym said...

Du måste vara oerhört stark, Johanna! Fy fasiken vad jag beundrar dig. Och det något enormt!

3/07/2007 12:27:00 fm  
Anonymous Anonym said...

du är så duktig gumman!
fatta vilken operation du genomgått!

lite gnäll får man räkna med!

KRAM KRAM KRAM

3/07/2007 08:14:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Vad härligt att allting går så bra!
Och nu är det ju inte alls länge tills du är hemma igen! Skönt! (:

Imorgon ska jag på inskrivning och träffa alla narkosläkare och göra en neurofysiologisk undersökning.. läskigt. Det är nu det blir verklighet för min del.
Jag hoppas jag kommer kunna klara det hela lika galant som du gör - beundrar dig!

3/07/2007 09:45:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Skönt att va av med slangarna :)


Carro: hoppas din op går bra! För mig är det nästan 3 veckor kvar till op..

3/07/2007 03:29:00 em  
Anonymous Anonym said...

elin: tack! fast jag opereras inte förrän den 19:e, så det är 1,5 vecka kvar.. lustigt att min "inskrivning" är så långt i förväg - ska bara träffa alla och röntgas osv imorgon.. menmen (:
hoppas allting går bra för din del också sen! (:

3/07/2007 05:26:00 em  
Anonymous Anonym said...

Vad skönt att allt går bra och vad skönt att bli av med alla slangar!! Hoppas allt fortsätter lika bra, det måste bli sjuktskönt att få komma hem :)!

3/07/2007 06:05:00 em  
Blogger Johanna said...

niklas: HAHA, vet du hur lite lax jag åt eller? Det verkar inte så. :)

3/07/2007 09:38:00 em  
Anonymous Anonym said...

kul att det går så bra för dig :)Jag opereras på tisdag den 13

/Robin

3/07/2007 10:21:00 em  
Anonymous Anonym said...

Okey, du åt kanske väldigt lite lax - och ÄNDÅ, alltså trots det minimala intaget av lax, så är du en supersnabb konvalecent!!!

Då kanske du fattar hur otroligt nyttigt det är med lax... en enda liten tugga gör susen!!!

3/07/2007 10:23:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home