Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

fredag, november 03, 2006

"Men jag är ju frisk"

När jag pratade med läkaren i Linköping sa han att det kan ju tyckas lite märkligt att opereras när man är frisk. Och visst är det sant - det är ju sjuka människor som bli behandlade, inte friska. "Men jag är ju frisk, varför ska jag opereras?"

Men ja... så är det ju.

Det märks att människor i min närhet har svårt att förstå. Det är ju inget fel på mig, jag är ju som alla andra. Andra än mina närmaste har nog svårt att förstå vad skolios egentligen är, och de förstår nog inte vilken omfattande operation det handlar om. Men när jag förklarar att alternativet är att bli sämre och sämre (snedare och snedare) för varje år i resten av mitt liv och att jag inom en inte alltför avlägsen framtid inte kommer att kunna vara upprätt, verkar ändå informationen gå in för de flesta.