Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

söndag, november 05, 2006

Att ha skolios, ur min synvinkel

Att ha skolios har aldrig varit någon grej för mig.

Det är faktiskt först på senare år som jag börjat tänka mer på det, av naturliga skäl: jag har ju blivit snedare och det både känns och syns. Jag är inte helt bekväm med att gå omkring i bikini på stranden eller i badhuset. Även om jag har väldigt svårt att tro att folk tittar (jag tror inte att så många märker något), så känns det obekvämt eftersom jag känner mig sned.

Minnet av första gången jag träffade min ortopedläkare på Falu Lasarett, då jag hörde ordet "skolios", det minnet finns någonstans men är väldigt, väldigt svagt. Det känns som om jag alltid har haft skolios, för jag har varit sned i princip så länge jag kan minnas. Det är alltså inga konstigheter för mig, och jag har aldrig tyckt att jag har varit annorlunda. Inte heller har jag upplevt det särskilt jobbigt. Det är klart att jag har önskat att jag vore rak, men det här är inget som jag har reflekterat så mycket över. Att vara sned har blivit en del av mig, därav inte sagt att jag inte vill bli av med kröken... för det vill jag gärna.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag känner igen mig oerhört väl i det du skriver.
Det är inga konstigheter i att ha skolios/"vara sned". Det är ju en del av ens person! Det är inte mer konstigt än näsan/ha glasögon/tala dialekt.
Och inte är det direkt jobbigt heller. Det enda jobbiga (som jag upplevde det) var att omgivningen tyckte synd om mig. Det gjorde mig nästan galen!

Det är klart att man hellre skulle ha en rak rygg om man kunde välja. Men när man nu inte kan välja så är det... tja, en del av ens person (som man inte reflekterar speciellt mycket över själv).

11/05/2006 11:10:00 em  
Anonymous Anonym said...

thewitch: När omgivningen har frågat mig, så har jag mest sagt "äh, jag är sned och blir lätt stel och trött i ryggen, det är ingen större fara". För det känns inte som om det något mer än "äh" (förrän nu).

11/06/2006 08:06:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Skönt att läsa att man inte är helt ensam om dessa tankar. Jag tänker exakt likadant, har skolios och kufos, dock inte i samma utsträckning som dig.

9/18/2007 07:25:00 em  
Anonymous Sara said...

Hej!
Jag är en 16-årig tjej som också har skolios. Jag opererades i maj 2011 och skriver också en blogg om att ha skolios, hur det är att genomgå en skoliosoperation samt hur det är efteråt. Jag har läst din blogg väldigt mycket (både före operationen och efter) och jag ville bara säga att den är väldigt bra och har inspererat mig väldigt mycket om att också börja blogga om skolios. Hoppas allt är bra med din rygg! :)

2/10/2012 08:34:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home