Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

torsdag, mars 22, 2007

Aj

Denna smärta... jag blir tokig. När ska den försvinna? Jag blir fullständigt tokig på att ha ont dygnet runt, trots smärtstillande tabletter. När man är ensam om dagarna är det dessutom väldigt lätt att bara tänka på smärtan. I förrgår eftermiddag/kväll och igår förmiddag fick jag massor av reiki och igår var den piggaste dagen sedan jag kom hem från sjukhuset - jag behövde inte ta någon extra smärtstillande och jag klarade att sitta vid matbordet utan att behöva ändra ställning eller gå och sjunka ner i fåtöljen eller lägga mig raklång i soffan. Framsteg. Men igårkväll började det göra ont igen och idag har jag så ont, så ont. Längst upp i ärret gör det mest ont. Kanske beror det på att kroppen läker - då gör det ju ont.

Jag vill så gärna kunna göra något. Hör om en tjej som opererades två veckor innan jag och hon slutade äta smärtstillande efter en vecka, hon har redan gått i affärer, varit hos frisören och sånt. Jag blir avundsjuk - jag vill också slippa tabletter och jag vill också hitta på något. Själv skulle jag aldrig palla ta en sväng på stan! Tjejen jag pratar om är opererad i övre delen av ryggen, jag i nedre delen. Det är trots allt olika sorts operationer. Men det är svårt att låta bli att jämföra sig.

På lördag ska jag till Säter och få reiki. Det är 4,5 mil enkel resa. Det blir första gången jag lämnar huset sedan jag kom hem, får se hur det går. Jag hoppas jag orkar ta en sväng in i Kupolen efteråt för att titta in i någon affär. Inte för att jag känner någon längtan efter affärer, men bara för att ha gjort det, och bara för att ha vistats lite bland folk. Det visar sig om jag orkar.

3 veckor och 1 dag efter op

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kan nog vara skönt för dig att bara komma ut och sticka näsan in i en liten butik, trots att du kanske inte är megasugen så gör det nog mycket för den där självkänslan. Om du orkar, förstås. Tycker du är super som orkar med det här svåra, "att bara vara" och att ha ont, det är fanimej inte så bara det inte! Och här kommer det från någon som inte ens vet. Jag har jätteont i nacke och rygg nu efter en avfallning, har fått en lättare wiplash. Tror du jag känner mig löjlig som gnäller här hemma över min "smärta" och att jag inte fungerar som jag ska? Svar: ja. :)

Fortsätt kämpa! Tänker på dig!!

3/22/2007 07:21:00 em  
Blogger Johanna said...

Jag måste till Lagerhaus för att köpa en skrivbok som jag ska göra till en receptbok, så att bara gå in där vore ju något... :] Om jag orkar. Jag hoppas verkligen det. Just nu har jag så sjukligt ont i benen efter min "långa" promenad!

Wiplash lät inte ett dugg kul... förstår att du gnäller. :)

3/23/2007 10:04:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home