Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

fredag, mars 23, 2007

Jag och mitt knark

Det låter lite skumt att jag äter morfin. För de smärtstillande tabletterna är ett morfinpreparat, narkotikaklassat. Haha. Kassörskorna på Apoteket var väldigt misstänksamma mot mig när jag skulle hämta ut ett nytt recept tabletter idag (jo, jag har varit utanför gården idag minsann, tog en sväng med bilen till min lägenhet och till Apoteket). De undrade om jag ätit de här tabletterna innan, om jag verkligen ätit 1 tablett 3 gånger dagligen som det stod att jag skulle göra, för man brukar nämligen bara äta 2 tabletter om dagen när det är så stark medicin. "Ja, jag har ätit den dosen", svarade jag, men tänkte berätta att jag tidigare ätit 6 tabletter om dagen plus 8 Panodil samt lite extra morfin vid behov. Men det struntade jag i att tala om.

Läste lite om medicinen på nätet och vilka biverkningar den kan orsaka. Aha, kanske det är därför jag ibland har svårt att ta djupa andetag, att det gör ont när jag andas, att jag ständigt har ont i magen och att min mage har svårt att komma igång normalt? Idag har jag trots allt varit ganska normal, så nedtrappning på medicinen börjar ikväll - kanske märker jag inte så stor skillnad utan tabletterna. Jag hoppas verkligen det, för det här tablettintaget står mig upp i halsen, både bokstavligt och bildligt talat...

3 veckor och 2 dagar efter op

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Herregud, kan man bli dålig i magen av vanlig penicillin (vilket är en ganska vanlig biverkning) för att de är "ganska stark medicin" (pfft!) så lär morfinet ju troligtvis vara en förklaring till varför du har ont i din stackars mage.
Hoppas nedtrappningen går bra. Annars kan jag leta upp till dig var nästa NA-möte finns i Falun.. ;)

3/24/2007 09:07:00 fm  
Blogger Johanna said...

Jag har visserligen trappat ner ett bra tag nu, i början åt jag 3 tabletter både morgon och kväll, nu har jag ätit 1 på morgonen och 2 på kvällen ett bra tag, och faktiskt har jag i två dygn klarat att bara ta 1 tablett på kvällen (ingen på morgonen). Så det verkar som om jag slipper dem snart... Jag hoppas det gör skillnad för magen.

3/24/2007 11:34:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home