Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

tisdag, december 22, 2009

Jag mår bra

En evighet sedan var det som jag skrev här, inser jag. Men med tanke på att jag mår bra och inte har några nyheter om ryggen längre, känns det liksom som att det inte finns så många anledningar till att uppdatera. Hur som helst, jag pluggar och står i som vanligt (vilket är ytterligare en anledning till att den här bloggen inte prioriteras), och i slutet av januari flyttar jag till Stockholm för att göra praktik på en barntidning. Det ser jag fram emot!

2 år och 10 månader efter op

15 Comments:

Anonymous christine said...

och alltså inga problem med ryggen?

12/24/2009 08:07:00 em  
Blogger Johanna said...

christine: Det jag skrev i föregående inlägg ("Två år efter operationen") gäller fortfarande - det är nog permanenta åkommor jag fått. Men jag tror att något av det blir lite, lite bättre, som känselbortfallet exempelvis.

12/24/2009 08:09:00 em  
Anonymous Emma said...

Hej! jag blir otroligt positiv till operation, när jag läser hur du kämpat dit fram :) först skrämde de mig men nu ser jag att det gått så bra för dig. kan du träna som vanligt idag?

12/28/2009 12:20:00 fm  
Blogger Johanna said...

Emma: Jag tränar precis som vanligt. Däremot är jag inte riktigt lika vig som jag var tidigare. Att sitta på golvet med benen rakt fram är svårt, och vissa mage/ryggövningar är också svåra, men annars fungerar det väldigt bra.

12/28/2009 02:33:00 em  
Anonymous Jennifer said...

Hej du, hittade din blogg på när jag sökte på skolios.
Jag har också skolios och gjort en operation för detta.

Starkt av dig att kunna visa det på din blogg!

12/30/2009 01:55:00 em  
Anonymous Emma said...

vad roligt att höra :) och vad kul att ska flytta till sthlm :) jag är också från dalarna och har precis flyttat hit!
/ Emma

1/11/2010 07:00:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej, jag vet inte alls om du går in på den här bloggen nåt nuförtiden, men jag undrar hur länge du var tvungen att vänta på operation? Alltså från det att operation var bestämt, till att det hände. :)

2/15/2010 01:25:00 em  
Blogger Johanna said...

Anonym: Jag får mail så fort jag får en kommentar, så jag ser det. ;) Vi bestämde i november 2006 att jag skulle opereras i februari 2007. Sista februari opererades jag. Det innebar en väntan på nästan fyra månader.

2/15/2010 07:06:00 em  
Blogger Isabel said...

Jag har också skolios och opererades för det år 2006 när jag var 15. Nu är jag 19 och har precis blivit medveten om att man kan få ersättning för det. Problemet är att jag inte hade någon tillägsförsäkring utan bara hemförsäkring.
Hur var det i ditt fall ? Som du såklart bara ett plåster på såret men ändå någonting...

Så det jag undrar är.. Vad fick du för ersättning? Hur gjorde du ? Vilket försäkringsbolag hade du och vad för slags försäkring ? Jag har fortfarande efter 5 år ont i ryggen när jag tex står för länge osv. Kan tex inte jobba med dom flesta jobben.

Jätte tacksam om du har lust att svara! Ha en bra dag!

5/07/2010 10:44:00 fm  
Blogger Johanna said...

Isabel: Om du inte har någon sjukdoms-/olycksfallsförsäkring får du ingenting. Det går ju inte att skaffa en försäkring efter att något har skett, du måste ha haft den tidigare.

Jag har haft en sjukdoms-/olycksfallsförsäkring hos Skandia sedan jag var liten och det är den jag har fått ut pengar ifrån (för vanprydande ärrbildning och invaliditetsersättning). Jag kontaktade mitt försäkringsbolag redan innan jag opererade mig för att de skulle ha noterat vad jag skulle göra. Kontaktade dem också ett par veckor efter operationen för att det skulle finnas på papper att jag var opererad. Jag fick fylla i ett papper. Sedan fick jag kontakta dem igen ett år efter op för att skicka in bilder på ärret och boka läkartid för att kolla eventuell invaliditetsgrad. Jag har tyvärr svårt att se att du skulle kunna göra något så långt efter operationen, och med tanke på att du bara har hemförsäkring lär det vara omöjligt - eftersom man inte kan begära ersättning från en försäkring man inte har.

5/07/2010 10:53:00 fm  
Anonymous Anonym said...

hej efter mer än ett halv år har jag ingen känsel i ryggen har du oxå det???

har du svårt att springa??

7/06/2010 06:10:00 em  
Blogger Johanna said...

Anonym: Jag har känsel i ryggen och jag har inte svårt att springa. Men efter ett halvår var det absolut svårt att springa. Det gäller att långsamt träna upp sig!

7/11/2010 10:25:00 em  
Blogger salle88 said...

Vad roligt att det har gått bra för dig. Jag har läst i din blogg lite här och där.Jätteintressant! Jag håller på och skriver ett examensarbete om ryggrads produkter som används på operationerna och hur patienter upplever operationen. Jag undrar om du kan ställa upp på en intervju? det skulle vara till stor nytta!

11/21/2010 08:02:00 em  
Blogger Johanna said...

salle88: Absolut, maila barajagjohanna@hotmail.com så ska vi få till det.

11/21/2010 08:05:00 em  
Anonymous Tanja .Z said...

Såg att ni nämnde detdär med väntetid..

Till augusti så har jag väntat 3 år på operation efter att de hade bestämt sig att jag skulle opereras.
Under dessa 3 år har jag blivit betydligt värre. Jag är 15 år och det har blivit svårare att koncentrera mig på skolan pga smärtan i ryggen, och ipren hjälper inte längre...


Sist de sa att jag skulle bli opererad är nu sent i maj... Vilket det är nu! Vi har även hållit kontakt med både läkaren och själva sjukhuset. Både jag, mina föräldrar, skolsyster och min mentor har ringt och frågat efter datum!

Har du något förslag på hur vi ska få dom att agera? eller ska vi bara låta det vara?
Kan man få ersättning för en lång väntetid på operation?

5/27/2011 10:51:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home