Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

söndag, mars 16, 2008

Dags att kontakta försäkringsbolaget

Nu har det gått ett år, vilket innebär att det är dags att höra av sig till försäkringsbolaget om ersättning för "vanprydande ärrbildning samt eventuell invaliditetsersättning", som de så fint (?) kallar det. Jag har pratat med en vänlig kvinna på mitt försäkringsbolag och ska nu maila bilder på mitt långa ärr efter snittet och mina två små ärr efter lungdränagen. Dessutom ska jag skriva vad jag har för kvarstående besvär samt hur en dag för mig är och vad jag kan göra och inte göra.

Även om det mesta är positivt, så finns ju kvarstående besvär: känselbortfall exempelvis. Jag har fortfarande i princip ingen känsel på ett stort parti på magen, d.v.s. hela delen från navelhöjd och ut åt vänstersidan och ner mot låret. Jag har "märklig" känsel i vänstersidan (midjan), vänsterljumsken och vänsterlåret. "Märklig" känsel innebär att känseln är lite sämre, samtidigt som det gör ont om man trycker eller klämmer där. Min navel sitter inte exakt centrerat längre. När jag sitter med benen rakt fram så kan jag inte lyfta vänsterbenet lika högt som högerbenet, vilket märks extra tydligt i styrkedelen på aerobicsen. Jag har fortfarande en kall och en varm fot. Högerfoten är kall och normal, medan vänsterfoten är varm och den svettas inte, vilket gör att den är snustorr. Lustigt nog är även min mensvärk lite värre efter operationen. Det är främst i ländryggen och vänsterbenet som det känns värre. (Nu känns ju det konstigt att det skulle ha med operationen att göra, men det kom ju efter det. Och såsom kroppen hänger ihop så förvånar det mig inte.)

Och allt detta har jag nästan vant mig vid. Märkligt, va? Hur det kändes innan operationen minns jag knappt. Det är väl bra egentligen, men lite irriterande också.

Jag har hört blandade kommentarer om att få ersättning för till exempel ett ärr. Vissa tycker att det är konstigt att man kan få det, särskilt om ärret inte kommer från en olycka. Jag tycker att man absolut ska kunna få ersättning. Det är ju trots allt något man betalar en försäkring för - ifall något skulle hända. Och att ha grov skolios är inte alltid roligt. Eh, det är aldrig roligt snarare. Det är nog för de flesta så att man inte går omkring och tänker på det jämt och ständigt, men ibland kan det vara väldigt jobbigt. Ersättning tar inte tillbaka något, det tar inte tillbaka jobbiga tillfällen och det tar inte bort mitt ärr, men det blir ändå som något sorts plåster på såren, hur knäppt det än kan låta. Dessutom är det så att min försäkring inte har täckt någonting hittills - den har inte ersatt kostnader för dyr medicin, inte något för åtta dagars sjukhusvistelse, inte något för lång tids sjukskrivning. Kan jag då få ersättning för kvarstående besvär, känns det ändå lite bra, även om det aldrig kan ersätta fysiska ärr eller jobbiga stunder. Anledningen till att jag inte fått ut nåt för exempelvis medicin, är för att min skoliosoperation inte görs på grund av någon olycka. Och ingen sjukdom är det. Det klassas inte som något.

1 år efter op

10 Comments:

Blogger Thérèse Eriksson said...

Jag tycker att ersättning för vanprydande ärr är en självklarhet - oavsett om de uppkommit genom en olycka eller ej! Du lider ju lika mycket för ärren oberoende av hur de hamnat där. Och som du skriver; ersättningen kan aldrig någonsin ta bort dina ärr, för hur duktiga plastikkirurger det än finns i dag kan de inte korrigera den här typen av skador - men det blir plåster på såren! Att leva med hudförändringar av den typen, som onekligen syns och får folk att höja på ögonbrynen, ÄR faktiskt påfrestande. Ersättning är en självkalrhet. Kom bara ihåg att vara ärlig och övertydlig i din ansökan - försäkringsbolag har en tendens att tona ner allt man skriver.

Värme
// Innie

3/17/2008 10:53:00 fm  
Blogger Johanna said...

Innie: Tack för din kommentar! Det är svårt att vara ärlig och övertydlig utan att verka fånig, men jag jobbar på det. :)

3/19/2008 10:45:00 em  
Anonymous Anonym said...

Halkade in här lite på ett bananskal. Intressant läsning, känner igen mycket av det du skriver. Opererade själv ryggen i Linköping, fast för kyfos, för snart fem år sedan.

Ett tips är att överklaga ersättningen, jag fick runt 10.000:- mer för ärret än det belopp jag först skulle få.

3/29/2008 11:27:00 em  
Blogger Johanna said...

Sanna: Tack för informationen. Hoppas du mår bra idag.

3/31/2008 09:47:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Undrar hur det har gått med ersättning från Försäkringsbolaget. Funderar om det är ngn idé att själv söka...

4/01/2008 07:53:00 em  
Blogger Johanna said...

Plupp: Självklart är det idé att söka! Kontakta ditt försäkringsbolag för att kolla hur du ska gå tillväga, det gjorde jag för drygt ett år sedan för att kolla ev. ersättning för mediciner och sånt. Jag har inte skickat in dem mina bilder och min text ännu, eftersom jag håller på att formulera mig.

4/01/2008 08:35:00 em  
Anonymous Anonym said...

hej,jag ska göra en skolios op om ca ett halv år! jag visste inte att man kan få ersättning för det???!! asså ärren! ngt spec försäkringsbolag man ska ha? eller är alla desamma?

6/19/2008 01:42:00 em  
Blogger Johanna said...

Anonym: Man kan alltid få ersättning för ärr, kontakta ditt försäkringsbolag om du har frågor om det.

6/19/2008 02:43:00 em  
Anonymous Anonym said...

detta med ersättning är väldigt intressant alltså.. jag opererades för min skolios i januari, en operation som inte gick helt rätt till. jag opererades om två veckor efter första operationen, mellan dessa två gånger fick jag massvis med komplikationer.. jag sökte om ersättning för hela min helvetes historia gällande allt och idag fick jag svar. 1700 :-? Ska jag få 1700 ynka hundralappar för allt skit jag gått igenom. jag känner mig helt förstörd..

9/18/2008 07:28:00 em  
Anonymous Anonym said...

Annonym, kan inte du kontakta mig via min blogg så där får det inte gå till! http://madde-maddesblogg.blogspot.com/

3/12/2009 07:14:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home