Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

fredag, november 14, 2008

Då och nu



Att träna är fantastiskt. Aerobics, spinning, jympa, skivstång, bräda, gym, yoga, core... Jag kan träna i princip vad jag vill. Det är någon övning i core och yoga som inte går helt optimalt och som jag får strunta i, men överlag fungerar allt över alla förväntningar. Det är nästan inte ett enda träningspass som går mig förbi utan att jag tänker på att det är helt otroligt att jag klarar av det.

Jag är stelopererad i ländryggen och jag tränar som aldrig förr.

För en månad sedan testade jag core för första gången efter operationen och det fungerade bra. Det var ett par övningar som blev för jobbiga för mig (höga och långsamma situps fungerar liksom inte), men det var ett skönt pass som jag tror är himla bra för att stärka musklerna i bålen. Senast för två veckor sedan testade jag rygglyften på gymet. Jag har inte vågat göra det tidigare, men nu hade jag sällskap och vågade med en kompis vid min sida. Och jag kunde! Det gick hur bra som helst. Jag orkade till och med mer än förr (jag är nog mer vältränad överlag nu) och det var så skönt.

Det är lite skillnad på bilderna ovan. Sjukhussängen och nu - som dag och natt. För ett år och åtta månader sedan blev jag glad när jag orkade gå tio meter längre på min dagliga promenad till brevlådan. Nu skuttar jag utan problem omkring på aerobicspsassen.

1 år och 8,5 månader efter op

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej! Jag har en liten önskan. Nu när det gått så lång tid sen operationen och allt, kan du inte lägga in en bild på ärret?
mvh christine

11/16/2008 03:57:00 em  
Blogger Johanna said...

Christine: Jo, absolut, jag har tänkt att göra det. Min mamma som har fotat mig tidigare får hjälpa mig igen. Därav kommer det bilder på ärret efter jul (jag bor inte i samma stad som min familj längre, så jag får ta det när jag är hemma över julen). Det kommer, alltså! :)

11/16/2008 07:24:00 em  
Anonymous Anonym said...

kan du inte ta kort med självutlösare eller något? :) (jag funderar på operation och det skulle vara kul att se ärret så fort som möjligt..)

11/16/2008 10:18:00 em  
Blogger Sara said...

Jag tror jag hittade din blogg ungefär när du hade opererat dig och jag har följt den sen dess. Det är verkligen kul att du mår så bra nu!

Själv ska jag opereras nästa vecka och det känns så overkligt men jag tror nog det blir bra. :)

11/17/2008 02:58:00 em  
Blogger Johanna said...

Anonym: Som sagt, bilder kommer.

sara: Din operation kommer säkert att gå jättebra. Lycka till, och hör gärna av dig och berätta hur det gått när du orkar!

11/17/2008 07:03:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! Min dotter Sofia opererades i januari i år och det känns helt fantastiskt hur bra det går. Hon tränar och står i, nästan för friskt ibland tycker jag. Du ligger ju cirka 1 år "före" henne, känner du någon smärta i ryggen idag?
Christina

11/26/2008 10:02:00 em  
Blogger Johanna said...

Christina: Nej, jag känner inte direkt någon smärta i ryggen idag. Det enda är väl att jag kan känna en konstig smärta i vänstra delen av ländryggen när jag har tränat för mycket/för lite/för konstigt (ja, jag har svårt att veta vad det beror på).

11/27/2008 12:19:00 fm  
Blogger Johanna said...

Johanna vilken fantastik blogg du har! Har sökt information tidigare och bara hittat hemska och ruskiga bider.. Det känns hoppfullt att läsa om din resa, jag kom hem från Linköping idag och det kommer bli operation i feb. -nervös nervös..

12/02/2008 10:42:00 em  
Anonymous Anonym said...

Vad roligt att läsa! Jag ska snart göra en skolios operation och din blogg har varit som ett litet stöd :) / Erika

12/30/2008 10:10:00 em  
Anonymous Anonym said...

jag är snart 17 och jag kommer antagligen behöva göra en skolisoperation, jag vill faktiskt göra det. Min rygg ser inte sne ut framifrån, tror jag har skolios på 30-40 grader, jag ska till läkaren i sommar, jag "hoppas" han tycker att jag ska göra en operation, man får ju en snyggare rygg, och jag hoppas att jag då kommer slippa smärtan som uppstår då och då när jag anstränger mig.

Känner du av smärta när du tränar och anstränger dig?
Som någon sa tidigare, skulle också vilja se bild på ärret, att se hur det har läkt kan nog motivera mig ytterligare.

Din blogg har varit jättebra, saknade totalt motivation innan jag hittade den!

1/02/2009 10:43:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Johanna! Vad fantastiskt det har varit att följa din skoliosblogg! När jag fick min skolios diagnos för många år sedan så var det precis något sånt här jag skulle behövt. En sida OM skolios, inte bara vad det är medicinskt utan också information om hur man lever med det. Jag ska själv opereras på Sahlgrenska, har väntat i 5 år på en tid.. hoppas att det blir av i vår. Din blogg har gjort många tankar och funderingar lättare, speciellt det här sista året. Stort tack!

1/06/2009 02:39:00 em  
Anonymous Anonym said...

När kommer bilderna egentligen?..

1/06/2009 07:33:00 em  
Anonymous Anonym said...

TILL ANNA HÄR OVANFÖR om hon skulle råka läsa här.
hej! jag står också i kö för sahlgrenska, har väntat i 2år nu och har absolut ingen lust med att vänta i 5 år! jag är 20 år, därför får alla tonåringar gå före mig. antar att du också inte är tonåring ;)
vorde kul att snacka med dig :)
petra_88_@hotmail.com
(eller om det skulle råka va någon annan skoliosare i göteborg som vill prata lite:)

1/12/2009 12:50:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home