Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

måndag, augusti 04, 2008

Hur tränar jag rygg och mage på bästa sätt egentligen?

Idag har jag testat spinning för första gången. Jag har aldrig svettats så mycket någon gång förut. Jag var blöt från hårfästet ner till tåspetsarna. Det rann från varenda del av min kropp och en stund ville jag bara dö. Så jobbigt var det. Det var det absolut värsta i träningsväg jag har gjort i hela mitt liv. Utan tvekan. Ändå vill jag göra om det. Det är nog väldigt bra när man kommer in i det och känner att man orkar mer. Bra träning för hela kroppen.

Annars funderar jag mycket på det här kring träning och ryggen. Den senaste månaden har jag haft ganska ont i min rygg. Jag har ont i vänstra sidan av ländryggen, långt ner. Det gör ont när mitt vänsterben är i vissa lägen. Jag misstänker att jag har ont på grund av felaktig träning. Jag har nämligen fått mer ont efter varje gång jag har gymat. Det irriterar mig, för jag vill kunna träna utan att få ont, såklart. Men det är jättesvårt med gymet, för jag vet ju inte om det är några maskiner som jag inte borde göra. Vissa kanske inte alls är bra för min rygg? Den maskinen jag misstänker att jag får ont av är en där man liksom vrider hela bålen, och det kanske inte är så bra? Ska testa att utesluta den nästa gång, men av rädsla för vad ryggen klarar, gör jag inga andra mag/ryggmaskiner, vilket alltså innebär att jag bara tränar armar och ben. Och det är ju trist. I konditionspassen gör jag situps (dock inte höga, eftersom jag blivit tillsagd att det inte är bra för mina muskler i ländryggen - tråkigt) och rygglyft och sådant som man gör på jympapass. Men det känns så oerhört lite mag/ryggträning!

Detta är svårt, för det är ju faktiskt inte så att jag kan fråga om råd på gymet. De kanske kan svara på vad som är bra och dåligt om man har ryggproblem, men de kan ju inte hjälpa mig med mitt specifika problem. Om de ens vet vad skolios är, så har de knappast kunskaper om just den skoliosoperationen som jag har gjort. Det kan jag inte tänka mig. Och även om de ger något råd, vet jag inte om jag skulle våga lita på det.

Har mailat Linköping idag och frågat kring detta. Hoppas jag får ett svar.

1 år och 5,5 mån efter op

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej!

Har själv Scolios (övre 34 grader och nedre 54 grader) men är "för gammal" för en operation. Har besökt en kiropraktor i snart ett år, började när jag fick en muskelfästesinflamation i hela vänstra sidan. Fick tipset att stretcha höftena varje dag pga att mitt högra ben är 1 cm kortare än de vänstra (allt hör ihop). Kanske du skulle pröva det? Även sätes-massage funkar för mig..gör ont i början men sen känns det som allt "lossnar".

Lycka till och tack för en JÄTTEfin blogg!
/Kristina, snart 33 år

8/13/2008 12:17:00 em  
Anonymous Anonym said...

Tänka sig så lika vi tänker "vi ryggopererade varelser"! Jag har precis samma bekymmer på gymmet! Går också och funderar på hur jag ska träna mage och rygg. Har inte vågat mig på de vanliga mag- och ryggmaskinerna, tex den du beskriver där man vrider överkroppen. Jag har dock två väldigt bra övningar för hela bålen- den "pissande hunden" fast armar och ben rakt utåt. Man ska sträva utåt- o inte uppåt- med sträckt ben och motsatt sträckt arm. Det var en av de första hemmaövningarna, men är ännu effektiv. 3 gånger 30. En annan är på gymmet där man ska dra rep bakifrån och böja sig snett framåt. Tränar sneda ryggmuskler (mildare och med fler ryggmuskler inblandade än din vrida-bål-övning)och magen ska självklarft vara spänd hela tiden och höften stilla. Därefter finns det en massa övningar med pilatesboll, men dem känner du säkert redan till. Berätta vad sjukgymnasten på sjukhuset säger!

8/14/2008 11:05:00 em  
Blogger Johanna said...

Kristina: Jag vet inte riktigt, hur stretchar man höfterna?

plupp: Vad skönt att höra att det är andra som funderar på precis samma sak! "Hunden" känner jag till, får väl försöka ta mig tid att göra den hemma. Jag förstår inte hur du menar, den med repet... Jag tänker mig bara att man står framåtböjd och drar i något man håller i med båda händerna, och drar bakåt, bakom ryggen. Vet inte alls om jag fattat rätt. Och nej, jag känner inte till några övningar med pilatesboll dessvärre, har du lust att visa? ;) Om jag får svar från läkare/sjukgymnast, så säger jag till!

8/16/2008 05:16:00 em  
Anonymous Anonym said...

En variant av "Liggade stretch fö rumpa höfter och lårens utsidor" (se bifogad länk)fast då brukar jag sitta på en bänk...http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_685/ImageVaultHandler.aspx

Funkar för mig :)
/Kristina

8/18/2008 12:04:00 em  
Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

8/19/2008 10:27:00 em  
Blogger Johanna said...

Kristina: Tack, men... länken fungerar inte... :) Eller så är det fel på min dator, får testa från en annan dator.

8/20/2008 02:34:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! tack för en jättebra blogg, min son ska skoliosoperera sig den 1 okt i år, och jag är jättenervös och orolig, skönt att läsa att det gått så bra för dig. Jag läste att du går på gym och gör en övning där du vrider bålen, den är kan vara dålig även för oss med oopererade ryggar, man kan sträcka sig och få ont. Jag tycker du ska fråga din sjukgymnast vilka övningar som h*n tycker är bra för din mage och rygg, kanske coreövningar är nåt för dig?
Ha det gott!

Martina

8/31/2008 10:21:00 fm  
Blogger anonym said...

Hej!
Har en dokumenterad skolios. Den uppdagades då jag var 13år, alltså för 31 årsedan. Då var skoliosen inte så stor (25 grader) och jag kunde hålla den i schack med mycket träning. (Då jag alltid tyckt om att träna så var det inga problem.)
Åren har gått och tre barn har jag fött utan några problem. Men när jag blev 40 år hände det något konstigt. Värken i ryggen blev värre, svårt att gå, svårt att ta mig från punkt A till punkt B, svårt att ta mig ur sängen, svårt att klä på mig. Det kändes hopplöst.Efter mycket tjat fick jag träffa en ortoped som skickade mig till röntgen. Fick då veta att skoliosen blivit värre, den hade ökat och var nu 43 grader. Han nämnde då att de gör inte denna operation på er som är äldre. Jag blev förbannad och tjatade mig till en remiss till Uppsala akademiska Sjukhus. Efter lååång tid fick jag träffa min läkare som sa till mig att man är aldrig förgammal för en sådan här operation. (Skoliosen är nu 52,8 grader och den fortsätter att växa.)
Jag är på gång med operationen som ska äga rum i Januari 2009.
Jag vill med detta säga att man aldrig är förgammal för en operation. Stå på er om ni vill bli opererade.

Tack Johanna för en fantastiskt bar blogg!

Vänliga hälsningar Jenny

9/22/2008 01:14:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jätte bra att läsa kring alla era tankar för träning. Jag är oopererad och har inte haft särskillt mycket problem med min skolios tidigare då jag ridit mycket, som stärker bål och rygg bra. Men utan häst och med lite träning har den gett mig problem. Ska börja använda mig av kissande hunden så som den beskrivs här. Tack för det! Det är så svårt att hitta nån information om vad som är ofarligt, man vill ju inte förstöra något ytterligare! Får ni fler tips så skriv dom!!
Tack för en bra blogg! =)

/Madde

6/27/2010 04:06:00 em  
Anonymous Lena said...

Hej

Jag blev skolios opererad som 14 åring -95 på Karolinska i Sthlm. Från svanskotan och nästan hela vägen upp till halsen, bara en liten bit som lämnades fri. Simma är en bra motionsform som jag äntligen kom igång med 2006. varit på Friskis och svettis och provat gym men känt att det inte riktigt varit min grej personligen. Försökte hitta ett redskap för magen, en kompis föreslog att jag skulle lägga mig på bänken som man sitter/ligger på för att träna med hantlar Men att ens rumpa skulle vara aldeles på slutkanten och att man jobbar med benen upp och ner och att man håller i sig med armarna vid huvudet, lite omvänd situps, det känner på. Provat Yoga men vissa rörelser gör att jag blir sängliggandes med hemsk värk. Var en hästtjej innan operationen men eftersom det var så obehabligt i ryggen så slutade jag. Har på sistånde blivit nyfiken på Pole dancing men gissar att jag troligen inte kan utöva det.

11/15/2012 03:41:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home