Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

måndag, mars 31, 2008

Snowboardåkning går bra, det med


Nu har jag varit i Sälen i några dagar och åkt snowboard för första gången sedan jag opererades. Jag trodde inget annat än att det skulle gå bra. Det enda jag var orolig över var om jag skulle kunna spänna bindningarna ordentligt (jag visste inte om jag skulle klara av den böjning som man gör i ryggen för att komma fram till högerbidningen när vänsterfoten redan är fastspänd).

Mina farhågor besannades: jag hade problem med bindningarna. Tack och lov har Sälenfjällen satt upp bänkar vid vissa liftars slut. Satt jag på en sådan nådde jag till bidningarna, den böjningen gick liksom bra. Men vid nedfarter utan bänkar fick min lillebror inför varje åk hjälpa mig att spänna fast högerfoten ordentligt.

Men brädåkningen gick kanon! Det sitter liksom i ryggraden (höhö...). Jag tog det dock lite lugnare än vanligt, dels för att jag den här gången inte använde hjälm (fåfänga och det är jättedumt, jag vet) men framförallt för att jag inte kände mig helt säker med ryggen. I alla fall, det var oerhört roligt och härligt att få åka snowboard igen!

1 år och 1 månad efter op

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Johanna, läst inte på ett scoliosforum etc och hamnade hos dig på din blog. Läste att du genomgått en operation. Jag hade blivit väldigt glad om du kunde höra av dig till mig, har så mkt frågor etc. Hoppas du kan höra av dig! king_of_doodles@hotmail.com

/christoffer

4/01/2008 10:21:00 em  
Anonymous Anonym said...

Vad kul det är att se att du mår bra! Nu äntligen är jag opererad och mår väldigt bra!.Jag känner också av känslobortfall och att jag är överkänslig vid vissa delar av kroppen.
Du nämner "ersättning för vanföreställande ärrbildning" , tror du det gäller mig med?
Hur som helst så ännu ett tack för din blogg! Den är verkligen ett stöd och inspirerande.

mvh : Maja

4/02/2008 05:47:00 em  
Blogger Johanna said...

Christoffer: Du är välkommen att maila mig dina frågor på barajagjohanna@hotmail.com

Maja: Kontakta ditt försäkringsbolag och se vad de har att säga om ersättning för ärr och kvarstående besvär. Det brukar vara ett år efter skada/olycka/op som de fastställer detta, men det är nog bra att höra av sig tidigare. Vad skönt att du mår bra efter operationen!

4/02/2008 06:12:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Johanna, jag ser att du har en "web site counter" i din marginal. Hur har du fått dit den? ..jag hittar inte en sådan någonstans på min blogspot.. Tacksam för svar :)

4/24/2008 09:22:00 em  
Blogger Johanna said...

endastjagsandra: Om du klickar på min räknare så kommer du dit där man kan skaffa en sådan.

4/24/2008 09:35:00 em  
Anonymous Anonym said...

Du får mig att tänka på skottskadade ryssar som skickades att dö vid Stalingrad-fronten bara för att "det finns för lite mannskap". Du är banne mig lika modig som dem...! Jag blir impad tjejen!


Håller tummarna för din rygg! :)

11/07/2008 03:18:00 fm  
Blogger Unknown said...

Hej Johanna!
Jag är 14 år och ska opereras för skolios om några månader (vet inget datum ännu). Men jag läste din blogg och tyckte att det var jättebra, det har gjort mig en aning lugnare än vad jag var innan att läsa hur bra det har gått för dig, du skriver jättebra :)

ps.Jag har också startat en blogg (om skolios) så om du är intresserad så kan du gärna få kolla =)

1/28/2009 08:55:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home