Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

onsdag, september 10, 2008

I Sundsvall

Goddagens, kära "skoliosare" och alla andra! Jag tror bestämt det behövs en uppdatering. För det händer grejer här.

1. Jag har flyttat till Sundsvall. Här läser jag till journalist och trivs jättebra.

2. Mitt ärr har bleknat. Visst syns det, men inte på samma utstickande sätt som tidigare.

3. Jag har hittat en underbar träning för ryggen - skivstång! Spinning och skivstång är alltså mina nya favoriter, som känns jättebra för ryggen. Jag har inte haft träningsvärk i varken rygg eller mage sedan jag opererades, men igår hade jag äntligen träningsvärk i ryggen efter skivstången! Här i Sundsvall har jag massor av träningskompisar, så vad jag än vill träna finns det sällskap. I slutet av veckan ska vi testa core. Jag har inte tränat det efter operationen, för jag är osäker på om det känns bra, men jag måste ju testa. För känns det bra, så är det världens bästa träning.

4. Jag funderar forfarande på om det är på grund av felaktig träning som jag får lite ont i ryggen ibland, närmare bestämt i vänstra sidan av ländryggen. Jag vet inte och jag vet inte hur jag ska få något svar på det...?

1 år och 6 månader efter op

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

välkommen till sundsvall.
Personligen så tycker jag det är fel stad att bo i om man behöver hjälp från sjukhuset.
Har själv skolios och steloperade vid 6 års ålder och är nu 21.

10/01/2008 03:40:00 em  
Blogger Johanna said...

Anonym: Tack. Jag har hört att väntetiderna här kan vara jättelånga... Jag står fortfarande i kö i Falun för att få träffa en läkare för att få invaliditetsintyg till mitt försäkringsbolag. Tror att det är lika bra att jag väntar på en tid i Falun - har redan väntat i fyra månader...

10/01/2008 07:15:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hejsan!!
Var idag hos läkaren o fick veta att jag har skolios..Läkaren sa att jag kommer få gå hos en sjukgymnast o träna upp ryggen men sen när jag har kollat upp lite på nätet så verkar det som att jag behöver gå till en kiropraktor..jag fråga läkaren om detta men han sa verken ja eller nej till det...verkade som att han inte ville prata om det..Har du gått hos någon???
Marika79.blogg.se

10/02/2008 07:09:00 em  
Blogger Johanna said...

Anonym: Du kan inte jämföra sjukgymnast med kiropraktik. Och jag är ingen expert på något av områdena, så jag är fel person att fråga här. Jag gick ett tag hos en kiropraktor när jag var i trettonårsåldern. Det var dyrt med skönt för ryggen. Fråga någon som kan ge dig ett bättre svar... :)

10/02/2008 07:32:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har fick vänte tid på ca 9 månader i bästa fall.
Väntar själv på att få hjälp via arbetsförmedelingen att hitta mera passade jobb än det jag hadde innan.
Väntar också på svar från Umeå sjukhus för dom som gjort min operation.
Jävla vänte tider

10/04/2008 01:50:00 em  
Anonymous Anonym said...

hejsan! det e värkligen kul och läsa din blogg! det stärker mig till min skolios op jag ska göra,var på magnetkameraunderskötning för ca 3 v sedan och nedre krök ligger på 50 grader och övre krök på 55 grader. Nu väntar jag på en tid. Mvh Camilla Cemia.blogg.se

10/05/2008 09:52:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! Kom in på din blogg och blev så överraskad av att hitta någon i samma sits, dock är det 5 årsen nu som jag blev opererad i linköping. Tänkte på angående träningen du skrev om, är det högt eller lågt i ryggen som du är opererad? Steloperation? Hur pass omfattande? För just som core är jättebra träning för ryggen iochmed att det är så stärkande för rygg- och magområdet, jag kan ibland uppleva på corepass med boll att det blir jobbigt att hålla upp ryggen men det är ju väldigt individuellt.
/Lotta

10/06/2008 02:25:00 em  
Blogger Johanna said...

Anonym 1: Ja, det är jobbigt med väntetider...

Anonym 2: Vad kul att höra! Hoppas att det går bra för dig.

Lotta: Jag är opererad i ländryggen. Det är en steloperation. Hur pass omfattande är väl svårt att säga, men det är fem kotor som jag är opererad i. Jag älskar core, men har som sagt inte vågat testa det efter operationen. Jag måst göra det någon dag. Men som höga situps bör jag inte göra, och många rygg/magövningar är hundra gånger jobbigare för mig än för någon som inte är opererad i ländryggen, så jag kan tänka mig att jag inte kan göra allt. Men jag SKA testa och se hur det funkar.

10/08/2008 06:02:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!

Jag hittade din blogg efter att ha googlat om skolios, har nämligen det jag med. Inte en lika problematisk sådan som din visserligen. Att du sedan flyttat till staden jag bor i var komiskt, välkommen hit!

Jag hoppas att allt är bra med dig! Mvh / en sundsvallsbo

2/02/2009 09:20:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej :)
Din blogg är väldigt intressant och bra skriven.
Det är så att jag själv har opereras för skolios och det var 9 månader sen. Håller på med det som projekt nu och jag undrar om du skulle kunna tänka dig att svara på några frågor om hur det har varit för dig och så? :)
Det mesta står säkert i bloggen men jag vill inte bara ta därifrån, och dessutom inte innan att ha frågat :)
Om du skulle kunna tänka dig att svara på några frågor kan du höra av dig till: coola_sassa91@hotmail.com

2/04/2009 01:13:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home