Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

söndag, mars 25, 2007

Illamående och utan aptit

Illamående, hela dagen. Det har jag visserligen varit tidigare också, men idag var det värst hittills. Jag hoppas det går över, för det suger verkligen. Inte nog med att jag har ont i magen och inte har någon aptit, att må illa gör det hela lite värre.

Apropå att jag inte har någon aptit, det är nog det jobbigaste just nu. Jag som normalt äter som en häst, äter numera små, små portioner. Varm mat är jag inte sugen på och än mindre vill jag ha onyttigheter som chips, godis, fikabröd eller läsk. Det enda som slinker ner väldigt lätt är gurka. Andra grönsaker funkar också, samt frukt och ibland knäckebröd. Och den kosten är ju inget man blir stor och stark av.

Jag väger normalt väldigt lite, så lite att läkarna funderade på om de verkligen skulle ge mig vuxendoser av narkos och morfin, så att jag nu har tappat 3 kg känns läskigt. Självklart beror det på att mina muskler förtvinar, men maten lär ju också ha del i viktnedgången. Jag vill inte tappa ett hekto till, men vet inte hur jag ska lyckas att få i mig mat. Hur får man tillbaka aptiten, vad kan man äta som är lätt att sätta i sig när man mår illa och allt bara står en upp i halsen, vad är skönt att äta när man har ont i magen? Hm.

Annars kan jag väl uppdatera er med att jag har varit ute och åkt bil: till Säter t/r för "lite" reiki, och dessutom orkade jag gå in i två affärer på ett köpcentrum påväg hem. Nu hoppas jag att jag orkar att hälsa på på jobbet efter reikin nästa lördag, samt att jag är pigg så att jag kan åka till Leksand och titta på hockey nästa söndag - det är målet. Hoppas, hoppas, hoppas...

3 veckor och 4 dagar efter op

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

skickar en påse pepp o styrka till dej!

KRAM

3/25/2007 08:32:00 em  
Anonymous Anonym said...

Gurka funkar alltid för mig. Piggelin glass brukar också slinka ner när allt annat tar emot (även vid magsjuka faktiskt). Annars är det väl riskakor och smält vaniljglass som brukar vara populärt. Inte vidare nyttigt dock..

3/25/2007 09:27:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jadu, Johanna.. vill du verkligen inte tappa ett hekto till, så får du helt enkelt tvinga dig själv. DET vet jag hur det känns och det är bara apa med allting, men man måste.
Ju "kräsnare" man blir, desto svårare och mer fel blir det.
Prova att göra/be någon göra en smoothie? Annars vet jag inte om du är ett "fan" av ProViva när magen krånglar, men det är toppen! Är ju faktiskt dokumenterat att i vissa lägen få lov att klassas som ett slags medikament så drick!

Kram!!

3/25/2007 10:19:00 em  
Anonymous Anonym said...

Glömde! Läste din andra blogg om att du sovit dåligt. Det är oftast en följd av att man har ätit för lite. Kroppen, trots att den är trött, går igång under natten och gör sig beredd på att "leta mat". Sjukt, men sant. Så, försök få i dig liiite lite i alla fall. :)

3/25/2007 10:21:00 em  
Blogger Johanna said...

Madde: Tack!

Anna: Glass lät inte som nån höjdare, men riskakor borde gå ner...

Linn: Mamma köpte för nästan två veckor hem vaniljyoughurt för att vi skulle göra smoothie, men det har inte blivit av ännu. Tack för idén, ska be att få en ikväll. :) Aha... ja, jag låg faktiskt hungrig där ett tag när jag var klarvaken...

3/26/2007 09:26:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej Johanna!

Antar att det är morfinpreparaten som gör att du har problem med magen och mår illa? Samtidigt som man skriver ut morfinpreparat till patienter brukar man också skriva ut något mot illamående och förstoppning. Har du inte fått något?
Kolla med din doktor annars, det där låter ju urjobbigt.

Mvh
Madelaine (Mikaelas mamma)

3/26/2007 02:36:00 em  
Blogger Johanna said...

Madeleine, nej, på sjukhuset fick jag något flytande mot förstoppning, men när jag kom hem fick jag bara smärtstillande tabletter utskrivna. Men i flera dagar har jag bara ätit EN enda tablett på kvällen, inget mer, från att ha ätit tre tabletter morgon och kväll. Från och med idag ska jag sluta helt. Det borde inte vara morfinet längre, eftersom illamåendet kommit efteråt... Tack för tipset!

3/26/2007 04:19:00 em  
Anonymous Anonym said...

hej Johanna.

du har en väldigt intressant blogg måste jag säga!
dessutom nu när jag själv också har fått reda på att jag ska opereras för min skolios... underbart.
något som kom som en enorm chock för mig!

jag har några frågor som jag jättegärna skulle vilja att du svarade på.
hur lång tid fick du vänta på operationen?
vilket sjukhus opererades du på?
hur länge förväntades du ha ont och inte kunna göra något?

mejla mig gärna på idapechon@hotmail.com

tack! / Ida

3/26/2007 09:38:00 em  
Blogger Johanna said...

Ida, jag har mailat dig. Kommer att stammanställa frågor som jag fått här, med svar, till ett inlägg på bloggen. Så om någon har fler frågor: fråga...

3/27/2007 11:29:00 fm  
Blogger Anonym said...

Morfinet kan ställa till magen för en ganska lång tid men hoppas du snart mår bättre! Annars har jag en liter(!) outnyttjad Laktulos jag kan skicka upp, he he.

3/27/2007 10:15:00 em  
Blogger Lovisa said...

Äpplen och allt som är syrligt brukar fungera för mig. Inte vidare näringsrikt, men bättre än ingenting. En gång när jag var magsjuk så levde jag på äpplen och risifrutti i två veckor, nuförtiden har jag lite svårt för Risifrutti ;)

Och du, när du tänker tillbaks på den här tiden om några år så kommer den att blekna bort i skuggan av förbättringen. Otroligt att du läker så fort! You go girl :)

3/29/2007 10:13:00 em  
Anonymous Anonym said...

With your own personal infrawave price meals table heater,
you are able to undertake preparing your preferred dinners and tarts, by
50 % the period. That pound advantage is normally prominent for years to come well with
its fantastic aspect be certain that you're comfort and luxury to each one thing. Regular, Passable so Nutrient After-School Goodies that give need to: Breads Cookie sheet, Nachos Bread toasted and the most! It's incredibly well covered with sports activities the heating you know; one particular thing Thanks a ton over
to do with many days.

my website ... home convection oven recipes

6/14/2013 11:56:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home