Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

tisdag, februari 19, 2008

Ocensurerade tankegångar

Jag har hela tiden tänkt att den här bloggen ska vara ocensurerad. Sådana saker som vissa personliga detaljer kring sjukhusvistelsen kanske inte är det första jag berättar, men med ocensurerat menar jag mera att jag till exempel ska inte hålla inne med något bara för att det ska låta bra utåt. Jag ska inte heller göra något större än vad det är. Det handlar ju trots allt om hur det är ur min synvinkel. Och oftast är allt väldigt positivt.

Men ofta är det faktiskt så att jag ser mig i spegeln och bara ser den lilla snedheten som finns kvar, istället för att tänka på hur rak jag är till skillnad mot för ett år sedan. Mitt sätt att tänka är verkligen jättedumt. Men jag kan inte undvika att tänka på det. Jag vet inte om de som inte vet om min skolios skulle se att jag är sned. Men det spelar ingen roll, för jag ser det. Jag börjar även att se ett mönster: inför röntgen börjar jag tycka att jag är ännu snedare. Jag röntgades för drygt en vecka sedan och bad om att få se röntgenbilden. Det skulle jag väl aldrig har gjort, för nu har jag fått för mig att jag är snedare, att hela ryggraden tagit sig mer åt ena hållet. Jag tycker inte att jag ser så rak ut som jag gjorde direkt efter operationen. Men jag inbillar mig kanske? Jag har fått för mig att jag känner mig lite sned när jag står rakt och ihop med benen. Men lite sned kanske jag kände mig även för ett halvår sedan? Jag är ju trots allt inte sprikrak.

Fortfarande efter snart ett år kikar jag alltså i princip varenda dag på hur min midja ser ut. Jag känner ofta vid "kärlekshandtagen" vid ländryggen för att kolla så att inte ett veck har återuppstått i högersidan. Det har det inte, men jag måste ändå kolla. Ibland lutar jag mig framåt och känner på ryggraden, så att inte kröken går längre ut åt vänster. Och så märker jag att jag är ju faktiskt ganska rak ändå...

Jag blir lite irriterad på mig själv över dessa oroande tankar som återkommer. Men ärligt talat tror jag faktiskt att tankarna kommer att komma och gå i flera år framöver. Jag tror att det är svårt att låta bli. Tanken på att nåt skulle hända och att jag skulle behöva genomgå en ny operation med allt vad det innebär, den finns ändå någonstans där. Men trots sådana tankar är det ju fortfarande till helt klart största del bara positivt. Det gäller att påminna sig om hur det var innan operationen.

11,5 månader efter op

7 Comments:

Blogger sara said...

Hej! Tack för att du har din blogg! Jag har följt den ett tag nu och har fått mycket information av den.

Nu har jag en fråga till dig. Var i ryggen hade du kröken? Jag ska troligen operera mig nästa år och jag har en ca 40 gradig krök i ländryggen. Min läkare sa att man skulle bli ganska stel när man opererade sig i ländryggen, vet du något om det? Ja, det kanske du inte vet om du inte hade kröken där men men :)

Tack igen för en bra blogg!

2/20/2008 04:06:00 em  
Blogger Johanna said...

Sara: Min krök satt/sitter i ländryggen. Jag är opererad i kota L3-T11, så tror jag nog man säger. :) Och jag är inte stel...

2/20/2008 09:42:00 em  
Blogger sara said...

vad bra :D läkaren sa något om att jag antagligen skulle bli opererad i kota 3-10 eller något sånt så då borde det vara ganska lika. :)

2/21/2008 07:14:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Det märks vad mycket det finns som sätter sig i huvudet och envist sitter kvar. Länge.

2/22/2008 11:55:00 em  
Blogger Johanna said...

Sara: Det borde vara ganska lika, ja. Om man opereras även i L4 (fjärde lumbal-/ländkotan) så ska det tydligen vara värre, för den har mer med rörligheten i ländryggen att göra.

Linn: Verkligen...

2/23/2008 12:57:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!

Hittade din blogg nyligen, och den intreserade mig på en gång.
Jag har själv vart operarde för Skolios i Lkpg, känner verkligen igen mig själv.
Kollar mig själv varje dag i ryggen för o så om den är sne och dylikt !

// Annie

2/24/2008 06:30:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej.. samma här.. jag tror inte hjärnspökena försvinner, vi får helt enkelt lära oss leva med dem.. Det har jag gjort sen min första operation 1998 nu och tankrana är fortfarande desamma.. Det är ju trots allt en stor och omfattande operation som görs... Jag åkte in till Linköping som en frisk (i mina ögon iaf) 16 åring och åkte därifrån som ett ras som aldrig riktigt kunna resa sig igen..

Ta hand om er!/Madde

http://madde-maddesblogg.blogspot.com/

3/12/2009 07:24:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home