Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

måndag, november 13, 2006

Som om jag skulle vilja vara sjukskriven...

Här ringer jag lite försynt till Försäkringskassan och hinner bara presentera mig och säga att jag skulle vilja veta hur det fungerar för mig då jag kommer att bli sjukskriven i vår... då avbryter kvinnan mig och börjar förklara. Hon använder en ton som i princip dumförklarar mig och misstror mig, som om jag vill vara hemma och vara sjukskriven. Som om jag inte skulle vilja jobba. Snälla människa, fick jag välja skulle jag jobba heltid och aldrig behöva vara sjukskriven, kan jag lova. Men jag har liksom inget val.

Redan efter första meningen från kvinnan i andra änden känner jag mig nertryckt och totalt uppgiven. Jag sitter på min stol röd i ansiktet och med ihopbitna tänder för att inte bli otrevlig, brista ut i gråt, skrika eller något annat trevligt.

Tanten: Blablablablabla...
Johanna: Men...
Tanten: Blablabla...
Johanna (måste lite försiktigt avbryta): Alltså, jag kommer att genomgå en operation och bli sjuskriven några månader efter det, gäller det här mig då?
Tanten: Ja, det gäller sjukskrivningar. Efter den fjortonde dagen går Försäkringskassan in... blablabla... så är du bara hemma i fjorton dagar står arbetsgivaren för allt.
Johanna: Jo, men det här gäller som sagt några månader.
Tanten: Du kommer inte kunna jobba efter operationen?
Johanna: Nej. (Hallå!? Är hon döv?!) Det jag undrar då är hur länge jag måste ha jobbat heltid innan sjukskrivningen för att få ersättning för det.
Tanten: Ja, men du får ju ersättning för så mycket som står på ditt anställningsbevis. Jobbar du heltid får du för det, jobbar du på timmar så får du redovisa det. Du måste redovisa din årsinkomst.
Johanna: Men om jag får heltid kanske en vecka innan jag blir sjukskrivning, gills det som min sjuklön sen?
Tanten: Ja, alltså, du redovisar ju din årsinkomst.

Jaha. Men tack för din fantastiskt pedagogiska information. Jag känner mig mycket mer informerad. Inte. Ibland får man en uppfattning om att de behandlar en illa för att man är ung. Det är samma sak på Arbetsförmedlingen. De verkar tro att man vill gå hemma och göra ingenting.

Det jag förstod är i alla fall att det verkar som om jag måste ha en tillsvidareanställning på heltid på papper innan sjukskrivningen, för att få lön för det. Och det får jag ju aldrig. Får jag heltid kommer jag få det fram till den dagen jag går hem, inte längre. Och då gills det ju inte, för enligt kärringen (eh, förlåt, det där sa jag aldrig, jag menar kvinnan) på Försäkringskassan redovisar man den framtida inkomsten.

Så jippi, det är väl bara att inse att jag kommer få en sjuklön på min 75 procentstjänst. Med andra ord: det är bara att inse att jag kommer fortsätta att gå back ekonomiskt varje månad, inte minst från februari och ett antal månader framåt.

3 Comments:

Blogger Cliff Hanger said...

Det är taskigt att "det nya arbetarpartiet" vill straffa och dra åt svångremmen för dem som redan har problem.

11/22/2006 07:12:00 em  
Blogger Johanna said...

Svar ja. Jag förstår inte hur de tänker.

11/27/2006 10:51:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hehe! Så roligt att läsa ditt arga inlägg om Försäkringskassan! Särskilt roligt med tanke på att jag har upplevt samma sak. (Se mitt inlägg http://plupp.bloggagratis.se/2007/04/19/126758-forsakringskassan-pust-stank-och-ston/
Det är något allvarligt fel med den institutionen- alternativt personalrekryteringen...

6/28/2007 04:19:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home