Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

lördag, december 30, 2006

Bli rak

Jag var hemma hos föräldarna ikväll och fick se den nya H&M-katalogen för våren och det enda jag tänkte på var min rygg och vilka kläder jag skulle kunna använda om jag var rak. Vilka kläder jag kommer att kunna beställa till våren då jag blir rak. Om jag blir rak. Jag hoppas så innerligt att operationen går bra och att jag kommer att se rak ut. Det skulle vara så häftigt. Att kunna använda skärp i midjan... att kunna använda tighta tröjor utan att de åker upp på ena sidan... att kunna använda tighta kläder utan att överhuvudtaget känna mig obekväm... och att kunna gå i bikini utan att tänka på att det syns extra tydligt...

Visserligen kommer jag att få ett ärr som kanske inte det roligaste, men att vara rak... Jag vet inte hur det känns. Jag har en bild på mig som 12-åring i baddräkt på stranden i Cypern. Jag ser spikrak ut, fast jag redan då hade lite skolios. Wow, att vara så rak. Jag hoppas hoppas hoppas hoppas att allt går bra. Jag är jätterädd för komplikationer. Inte direkt för komplikationer under eller direkt efter operationen, utan för att något ska komma senare, efter ett eller flera år. Tänk om metallstagen i ryggen lossnar och jag måste operera om mig, eller ännu värre: ta bort dem och bli sned igen. Mycket tankar. Det närmar sig.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag kanske också ska opereras i Februari... Skönt att man inte är ensam iaf...

1/01/2007 06:43:00 fm  
Blogger Johanna said...

Robin - jaha! Vilket sjukhus?

1/01/2007 11:29:00 fm  
Anonymous Anonym said...

jag ska opereras i början av februari , har inget datum än. . ska operereras på Akademiska sjukhuset i uppsala

1/01/2007 12:56:00 em  
Blogger Johanna said...

elin - för mig blir det nog i slutet av februari, det börjar kännas lite nervöst nu...

1/01/2007 01:41:00 em  
Anonymous Anonym said...

Okej , hoppas verkligen det går bra för med operation och allt både för dej och mej , lite nervöst nu men tror det går bra

1/01/2007 03:47:00 em  
Blogger Johanna said...

elin - javisst är det nervöst. Jag håller tummarna för dig (och mig).

1/01/2007 03:50:00 em  
Anonymous Anonym said...

I Umeå.. Hoppas man får veta ett datum snart..

1/01/2007 05:49:00 em  
Blogger Johanna said...

robin - ja, det hoppas jag också. Jag opereras i Linköping och pratade med dem för en vecka sedan. Där ska man i alla fall få reda på datumet ungefär fem veckor innan operationsdatumet. Det borde vara ganska snart för oss båda.

1/01/2007 09:54:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag kommer att hålla tummarna för oss båda.

1/01/2007 10:45:00 em  
Anonymous Anonym said...

woo, jag hittade den här bloggen via Google, så kanske är lite sent ute angående årtal men iaf.. jag ska opereras för skolios i mars nån gång, på Akademiska.. wiho. är ju rätt många som har skolios egentligen, varför uppmärksammas inte skolios mera i samhället?!? det stör mig som faen.. iaf, hoppas din operation gick bra =) har'e bra! /Bea

2/08/2009 05:26:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home