Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

måndag, december 04, 2006

Makulerade röntgenbilder

När jag var på mitt senaste besök på ortopeden i Falun i slutet av september i år, då jag tittade på min senaste röntgenbild, såg jag på dataskärmen att "tidigare röntgenbilder är makulerade". Jag höll på att tappa hakan - menar de verkligen att inga av mina tidigare röntgenbilder sedan tio år tillbaka finns kvar?! Vid det tillfället var jag väldigt chockad och ledsen då jag fått svart på vitt att jag var mycket, mycket sämre i ryggen, så jag orkade inte bry mig.

Efter detta har både min mamma och jag vid flera tillfällen pratat med röntgenavdelningen för att försöka få bilderna. Det senaste vi hörde var att de skulle skicka bilderna till Linköping i samband med mitt läkarbesök där i november. När vi var i Linköping hade de bara fått den senaste röntgenbilden.

Idag ringde jag upp röntgenavdelningen igen, då jag vill ha bilderna skickade till mig. Jag fick prata med arkivet och där kunde de se att bilderna skickats till Linköping i oktober, men bara den senaste bilden, samt en bild från 2002. Alla de tidigare då? Kvinnan i andra änden av luren gissade på att de var makulerade, då alla bilder före 2000 är makulerade, om det inte skulle vara något speciellt.

Mitt fall är väl inget "speciellt", mina bilder är säkerligen makulerade precis som jag fick läsa själv på dataskärmen. Men varför? Är det verkligen tillåtet? Uppenbarligen är det väl det, men det känns inte bra... Jag klarar mig utan bilderna, visst, men det hade varit väldigt intressant att se hur sned jag var 1996 när min krök upptäcktes, och hur den var utvecklats med åren. Jag ville veta, men nu är det bara ur minnet jag kan plocka fram information - och där finns den inte kvar. Surt...

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Asså, Sveriges sjukvård. Så urusel att det inte ens finns ord för det. :(

1/07/2007 10:38:00 em  
Blogger Johanna said...

Visst är det sanslöst...

1/10/2007 04:46:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home