Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

onsdag, december 27, 2006

Inget datum än

Idag ringde jag ner till Linköping och fick prata med en jättegullig tjej på ortopeden. Jag ville bara höra efter om jag fått något datum för operation ännu. Egentligen vet jag inte om jag vill veta, för kanske blir det jobbigare då. Men mamma vill gärna veta och ja, det kan säkert vara bra... Men något färdigt datum hade hon inte. Däremot diskuterade vi lite datum. När hon fick reda på att jag bodde i Falun sa hon att måndagar är en dum dag, för jag måste komma dagen innan för undersökningar, och tydligen kan jag inte sova kvar söndag-måndag, så då måste jag åka hem. Inte särskilt smidigt mellan Linköping och Falun direkt. Därför var onsdag den bästa operationsdagen. Eventuellt får jag därmed opereras på alla hjärtans dag. Men jag är tveksam på att det går så fort. Det känns mer troligt att det blir ett par veckor efter. Men jag är glad ju fortare det går. Jag hoppas för allt i världen att det inte blir uppskjutet. Blir operationen uppskjuten blir läketiden uppskjuten, vilket i sin tur betyder att mitt liv blir uppskjutet. Okej, det låter ju drastiskt, men jag funderar på att börja plugga lite smått till hösten och det krävs ju att jag mår bra och är i form då... Ska jag skjuta på plugget ska det vara för att jag inte vill plugga, inte på grund av ryggen.