Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

måndag, november 27, 2006

När allt blir verkligt

Ibland händer det att allt kommer över mig.

Operation. Operation. Operation.

Plötsligt blir allt verkligt och läskigt, jag förstår att det är mig det handlar om, och det är bäst att jag slår bort tankarna innan jag börjar fundera djupare på det.

Idag har det kommit över mig två gånger.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Johanna.
Vi har nyligen fått veta att vi bör ställa in oss på korsettbehandling för vår 12-åriga dotter som man tror har mycket kvar att växa. Först och främst vill jag önska dig lycka till med allt men sen så undrar jag lite vad du menar med att korsettbehandling ofta görs i onödan. Jag blir nämligen helt skräckslagen inför blotta tanken på att stänga in min rörliga dotter i ett plastskal, ska det ske så vill jag veta att det är absolut nödvändigt. Hur har din skolios utvecklats? Hur såg det ut när du var i år dotters ålder? Min dotter har nu en krök på 22 grader cobb, vid 25 (som man tydligen förväntar sig i april) vill man korsettbehandla henne. Tacksam för svar och synpunkter från dig!

Mvh
Madelaine Gradin
Östersund

11/27/2006 09:48:00 em  
Anonymous Anonym said...

Glömde min epostadress. Du får gärna skriva till den.
madelaine.gradin@telia.com

11/27/2006 09:48:00 em  
Blogger Johanna said...

madelaine: 22-25 grader Cobb är inte mycket. För mig låter det konstigt att sätta in korsett, men din dotter har kanske en annan skolios än vad jag har, långt uppe i ryggen kanske? Min sitter i ländryggen. Jag skulle gissa på att min skolios också var i den graden när jag var 12. Korsett fick jag när jag var 14 och jag var nog 35-40 grader sned. Den hjälpte mig inte mer än att jag fick bättre hållning och att det var avlastande för ryggen.

Jag skickar dig ett mail imorgon!

11/27/2006 10:54:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Johanna,

Tack för att du delar med dig av dina tankar om din skolios. Jag har en dotter på 14 år som förmodligen ska opereras. Vi väntar på ett besök till Malmö. Min dotters skolios ligger runt 50 grader cobb.

Hon har länge legat runt 24 grader, men i våras upptäckte dem att den ökat. Visade sig att den var felmätt. Hon har haft korsett sedan maj men nu har hennes läkare skickat en remiss till Malmö. Så förhoppningsvis får vi en tid för operation till våren. Hon ser framemot en operation trots att det säkert kommer bli ett litet helvete efteråt innan allt är läkt. Vet ju heller inte hur stel hon kommer bli, hon älskar att dansa.

Vill önska dig lycka till och jag kommer att följa din väg till operationen. Tack.

MVH
Åsa

11/30/2006 06:49:00 em  
Blogger Johanna said...

Åsa: Då har nog din dotter och jag samma gradantal ungefär, då min läkare i Linköping mätte min krök till 55 grader Cobb. Vad jobbigt att de mätte henne fel! Men jag tror säkert att det blir bra för din dotter, det brukar ju tydligen bli en lättnad efter operationen och när allt är färdigläkt. Tiden mellan detta vågar jag inte riktigt tänka på. Jag håller tummarna för din dotter!

11/30/2006 07:01:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Johanna,

Jag hoppas och tror att allt kommer gå bra både för dig och henne. Det där med korsett var ingen lätt match. Dem blev aldrig kompisar, hon och korsetten.
Är glad att hon slipper gå med den i några år för att få operera till slut ändå.

Åsa

12/01/2006 03:05:00 em  
Blogger Johanna said...

Åsa: Nä, korsetten var inte riktigt min kompis heller. Jag gillade den för att det var avlastande och skönt för ryggen, jag älskade att sova i den - gjorde jag inte det fick jag för mig att jag var snedare på morgonen. Men jag använde den inte i skolan eller när jag gick utanför hemmet.

12/01/2006 04:33:00 em  
Anonymous Anonym said...

Amanda tycker också att det är ok att sova i den och hon använder den i skolan men inte om ska ut på något speciellt eller när hon idrottar. Stort problem är ju det här med kläder.

Vi fick svar från Malmö igår och det är 4 månaders väntetid för att få ett besök, inte vad vi tänkt oss. Ett riktigt bakslag, vill man så kan man söka sig till annat sjukhus för det finns en garanti som säger att man har rätt till besök inom 90 dagar. Tror nog att vi får söka till annan ort. Har hört gott om Linköping, var det lång väntan för dig?

Åsa

12/02/2006 03:04:00 em  
Blogger Johanna said...

Åsa: När jag kontaktade Falu Lasarett för att få tid för röntgen, då jag tyckte att jag blivit snedare fick jag vänta över ett år. När det då visade sig att jag var mycket sämre skickade de remiss till Linköping och jag fick en tid efter knappt en månad, så det gick ju ganska fort. Det är jobbigt det där med väntetiderna - man vill ju helst få hjälp så fort som möjligt i och med att man är rädd att det blir sämre och självklart vill göra något åt det så snart som möjligt. Testa att kontakta Linköping. Jag fick ett jätteförtroende för läkaren där.

12/02/2006 04:08:00 em  
Anonymous Anonym said...

men det är ju helt sjukt , sj är jag 14 år skulle opereras för skolios i ländryggen nu i nov men dom ska ju alltid skjuta på allt nu ska det tydligen bli i jan-feb , fyfan vad ja hatar korsett när jag hade de (vägrade) skrek jag hela tiden i mina föräldrars öron sen slet jag av mig den . har ngt med 40 i cobb.. /Elin

12/13/2006 07:55:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home