Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

tisdag, december 19, 2006

En dålig dag

Inatt drömde jag om operationen och sov väldigt oroligt. Jag vaknade och vred och vände på mig och hade svårt att sova ordentligt. Jag drömde att det var ett litet ingrepp jag skulle göra först, och att det stora ingreppet (räta ut ryggen) skulle göras efter jul och ytterligare en tid därefter skulle jag göra ännu ett ingrepp. Jag var arg för att jag inte fått reda på att det var tre ingrepp det rörde sig om. Dessutom drömde jag att jag var inlagd nu och att det gick upp för mig att jag skulle vara inlagd över jul. Det gjorde mig ledsen.

Drömmen har följt med mig hela dagen. Just idag är jag ganska pessimistisk till operationen. Jag har ju inga större problem av min rygg, så varför måste jag opereras? Tänk om jag kommer att få problem efter operationen? Jag vet att om jag inte opereras, så kommer jag att bli sämre och sämre resten av mitt liv och jag vet att det är bäst att göra det så fort som möjligt. Men ändå, det hela känns ganska jobbigt just nu. Jag bävar inför att bli inlagd och göra alla tester dagen innan, jag bävar inför operationen, jag bävar något enormt inför att vakna upp ur narkosen, jag bävar efter sjukhustiden med nålar och annat äckligt och jag bävar inför sjukskrivning med tristess och rastlöshet.