Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

tisdag, november 14, 2006

Skolios är ingen sjukdom

Igår satt jag och fikade med en kompis och hon undrade vad skolios egentligen är. Kallar man det för en sjukdom eller ett handikapp eller...?

Skolios är varken ett handikapp eller en sjukdom.

Det är svårt att definiera skolios, då man inte kan placera in ordet i något fack. Men vi kom fram till att man helt enkelt kan säga att det är en deformerad rygg. För jag är ju inte sjuk och inte är skoliosen särskilt handikappande för mig heller. Det är helt enkelt bara en snedvriden rygg.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Deformerad rygg är ett bra ord för skolios.
I mitt fall kallar jag det även handikapp och sjukdom eftersom min skolios inte slutar förvärras och opereras man inte i tid kan den ta ens liv om det går riktigt långt. I mitt fall trycker den på inre organ och lungorna så jag har svårt att andas normalt. Så i vissa fall är det som att ha cancer.

/Madde

3/12/2009 09:22:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home