Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

torsdag, januari 25, 2007

För fjärde onsdagen i rad...

Igår ringde jag för fjärde onsdagen i rad till Linköping för att tjata om operationstid.

Johanna: Jag undrar bara om jag kan få någon operationstid snart?
Tjejen i andra änden: Jaa... (tar mitt personnummer och tittar) Jaa, till och med vecka 8 är det ju fullt. Men jag har skrivit operation innan hösten på dig.
Johanna: INNAN HÖSTEN?? Nej, i februari skulle jag få en tid.
Tjejen i andra änden: Innan hösten har jag skrivit här. Du skulle göra något då va?
Johanna: Nja, ja, jag har lite planer, så jag ville ju vara färdigläkt innan hösten.
Tjejen i andra änden: Okej. Ja, som sagt, innan vecka 9 kan det inte bli.
Johanna: Men kan man få en tid vecka 9?
Tjejen i andra änden: Ja, nej, det kan jag inte lova, jag vet inte hur läkarna jobbar då, jag har inte fått något schema än.
Johanna: Okej. Det skulle ju vara skönt att få en tid så snart som möjligt med tanke på mitt jobb som vill veta, och så med tanke på hösten...
Tjejen i andra änden: Ja, jag ska ha det i åtanke.

Och så kommer vi inte så mycket längre. Innan hösten... jag höll på att tappa andan. Panik. Hur mycket tänker de skjuta upp mitt liv egentligen? Det visade dock att tjejen i andra änden "bara" totalt hade missförstått mig förra onsdagen vi pratade. Det här var alltså fjärde onsdagen i rad (telefontid är två timmar varje onsdag) som jag ringde och jag börjar känna mig lite lagom tjatig. Jag har ingen lust att ringa en femte onsdag. Men lite panik får jag. Hallå, det är sex månaders läketid! Och får jag ett visst datum är det ju inte säkert att det blir det, eftersom det verkar bli uppskjutet hit och dit... jag tror att jag blir tokig. Operationstankar har de senaste dagarna mest blivit lagda på hyllan känns det som. Även om jag pratar om det med vänner och kollegor, så känns det mest som om... det inte kommer att hända.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

hej Johanna

jag vet hur jobbigt det är att inte få något operationsdatum eller att få det uppskjutet vilket jag har fått ett par gånger.

Har du varit i kontakt med din läkares sekreterare?

Sara

1/26/2007 01:11:00 em  
Anonymous Anonym said...

nej , usch .. gud va jobbigt! Sj skulle jag operarats i nov-dec men nej nu blir det antagligen v.7 om jag har tur .. kansek har turen med mig ngn gång ? Hoppas du får en snart / Elin

1/26/2007 02:53:00 em  
Blogger Johanna said...

sara: Jag vet inte om det är sekreteraren... hon svarar i operations/väntelista-telefonen ...

elin: Ja, jättejobbigt. Hoppas du inte får det uppskjutet något mer.

1/26/2007 10:44:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej, Johanna. Har faktiskt inte besökt din skoliosblogg, men kände att jag ville titta in nu. Förstår det måste vara jobbigt att svara på hela tiden när "alla" frågar.. Men, hallå!? Är det inte helt sjukt eller? Att man inte kan få en bestämd tid, eller om så bara på ett ungefär! Ibland blir jag så j-vla förbanand på sjukvården och hur de hanterar en. Fattar de inte hur det känns att gå ovetandes och bara vänta? Något glapp i systemet måste det vara, för det blir jämt såhär. Hoppas du får svar snart. Det är ju liksom en rätt så stor grej, om man säger så.. Större än jag nog kan föreställa mig. Halleda, värsta mailet här - inte meningen. Får boînka istället. :) Skulle ju "bara titta in", som sagt. KRAM.

1/27/2007 10:00:00 em  
Blogger Johanna said...

linn: Jag svarar gärna, men just nu frågar alla (chefer, kompisar, familj, bekanta) om jag hört något, om jag har fått någon tid, om jag vet när jag ska opereras. Orkar inte dra hela ramsan jämt. :) Kul att du tittade in. Kramar

1/28/2007 09:20:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej Johanna,

Tråkigt att höra att du inte får någon tid för operation.
Själva har vi varit nere i Malmö idag med Amanda. Det bestämdes att hon skall opereras. Men inte när, jag har hoppats på en tid nu ivår men då är det fullt. Läkaren sa att det tar ca 1 månad tills man är läkt efter operationen och att han inte har några restriktioner ang. idrott och dyl.
Men jag ser att du skriver 6 månaders läkningstid, och det är vad jag har hört hela tiden innan. Vad säger läkarna i Linköping?

Lycka till nu.

Åsa

1/29/2007 06:29:00 em  
Blogger Johanna said...

Åsa: 1 månad? 6 månader har jag hört från alla håll, och det är vad min läkare i Linköping säger. I 6 månader har jag restriktioner, jag får inte utöva någon sport alls. Jag får gå. Och cykla försiktigt på plant underlag. På jobbet kan jag troligen vara tillbaka på halvtid efter 2 månader. Enligt min läkare kan tjejerna och killarna som går i skolan vara tillbaka där efter 4-6 veckor. Det låter väldigt, väldigt kort tid med bara 1 månad...

Jobbigt med väntetider. Å andra sidan, om Amanda ändå går i skolan, kanske det inte gör något om det skjuts fram till hösten? Det beror givetvis på vilka problem hon har av skoliosen, men jag tänker på sommaren, kan ju vara skönt att vara ute och sola och bada (det kommer inte jag få). Hoppas det går bra för henne.

1/29/2007 07:43:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej igen

Ja visst låter det konstigt med en månad och inga restriktioner. Jag har också fått höra att man kan vara tillbaka i skolan efter 1 månad men vara försiktig i 3 månader och ingen skolidrott på 6 månader. Konstigt.

Vi kan visst vänta till hösten men vi har planerat att åka till Brasilien i 3-4 veckor över jul o nyår med en annan familj. Inga problem enl läkaren (behöver ju inte så lång tid på sig att läka:)) Jag känner mig dock inte lika trygg med det. Givetvis så kommer operationen i första hand men det hade varit skönt att få en preliminär tid.

Men när jag läser här så verkar det inte hjälpa så mycket.

Åsa

1/29/2007 10:47:00 em  
Blogger Johanna said...

Åsa, då förstår jag att det hade varit skönt att ha det gjort. På grund av ärret får man ju inte sola på bra länge, så om jag ska vara ute i solen i sommar, så är det någon sorts specialtejp på ärret som gäller. Och det kan ju vara lite jobbigt när man är utomlands (i varmt land), det är ju inte så lätt att hoppa i plurret då... Hoppas det löser sig!

1/30/2007 08:24:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home