Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

torsdag, januari 18, 2007

Tankar

Jag har fått bra kontakt med en tjej som också ska opereras. Liza är 17 år och hennes skolios sitter i övre delen av ryggen. Det är jätteskönt att utbyta tankar, stilla varandras oro och peppa varandra. Det betyder faktiskt mycket. Mer än jag trodde. Det värsta är att Liza skulle opereras sista januari och nu har det blivit uppskjutet två veckor. Så här nära inpå! Alla tankar inför operationen blir ju en psykisk stress och det gör mig arg och besviken att operationen ska bli uppskjuten när man har ställt in sig på ett datum. För min egen del fungerar det bara inte att få det uppskjutet så nära inpå med tanke på mitt jobb - och hallå, min framtid! Är man i den vanligaste åldern för skoliosoperation (14-17 år?) så spelar det ju inte så stor roll med tanke på att man går i skolan. För mig spelar det roll. Särskilt för mina planer att eventuellt börja plugga till hösten.

Till råga på allt fick jag inbjudan till min kusins bröllop i maj. Hur mycket kommer jag orka vara med egentligen? Och kommer jag kunna sitta i en bil fyra-fem timmar neråt landet?

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag ska troligen få op v.7

1/19/2007 08:15:00 em  
Blogger Johanna said...

elin: Jag önskar att jag också kunde få det så tidigt. Håller tummarna för dig.

1/21/2007 10:18:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home