Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

onsdag, januari 17, 2007

Uppskjutet?

Min förbaskade operation verkar inte bli av i februari. Jag hoppas fortfarande på sista veckan, men när jag för tredje gången ringde och tjatade på Linköping idag fick jag reda på att min läkare förmodligen måste boka in mer akuta fall före mig. Nä, min skolios är inte farlig för hjärtat, som för många andra, men jag förklarade ändå att en uppskjuten operation betyder att mina eventuella planer för hösten blir uppskjutna och hon i andra änden av telefonen förstod givetvis att jag ville ha det gjort så fort som möjligt. Förstod, därmed inte sagt att hon kan göra något åt det.

Positivt är att försäkringsbolaget hörde av sig idag och bekräftade att de har fått i uppgift om min operation och "om du får kvarstående besvär eller vanprydande ärrbildning ber vi dig återkomma ett år efter operationen". Vanprydande ärrbildning är förmodligen bara förnamnet. Jag kommer få pengar för mitt fula ärr och då säger jag: tjalalalalala, jag kan åka till Kanada och titta på NHL-hockey! Montréal och Mike Ryder, here I come/j'arrive, typ.

Är det någon som har opererats och fått ersättning för ärret, så berätta gärna om det. Jag är såklart lite nyfiken på vad det rör sig om för summa också...

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej
Ville bara kommentera ang ärrersättning att det brukar vara generösa summor. Min son har ett ärr på näsan, mellan ögonen, som är ca 1,5 cm långt, syns knappt och för det fick han 12 000 kronor. Nu är det ju iofs i ansiktet men jag kan inte tänka mig annat än att det blir en REJÄLT större summa för dig. Kolla med ditt försäkringsbolag, de har tabeller med schablonsummor, säkert kan de säga på ett ungefär iaf.

1/20/2007 03:35:00 em  
Blogger Johanna said...

Tack för kommentaren, madde!

1/21/2007 10:17:00 em  
Anonymous Anonym said...

maj gad!
tänk om nån sagt det till mej.

jag har, minst sagt, kvarstående ärr. man kanske borde kolla? bara det inte är preskriberat så...

KRAM till dej

p.s varför vill du inte kommentera med detta kontot?

1/23/2007 01:31:00 fm  
Blogger Johanna said...

punaniii: Såklart. Kontakta ditt försäkringsbolag, du borde kunna fota det och skicka in. Jag vill inte kommentera med det här kontot för det här är "bara" min skriva-av-mig-blogg inför operation och om skolios. När jag kommenterar om annat än skolios vill jag länka till min riktiga blogg...

1/23/2007 10:09:00 fm  
Anonymous Anonym said...

okido...

jag ringde precis mitt försäkringsbolag, folksam. de säger att de endast ersätter för olycksfallsskador, alltså inte för operation...

1/23/2007 03:02:00 em  
Blogger Johanna said...

Men det är klart de måste göra... De ersätter ju om man måste operera bort blindtarmen. Mamma har skött detta och jag fick anmäla skada för min försämrade skolios och enligt vad de skrev tillbaka, så skulle jag ju höra av mig om jag fick vanprydande ärr.

Detsamma borde gälla dig, tycker jag.

1/23/2007 10:06:00 em  
Anonymous Anonym said...

såhär: grattis till din låga ålder! du är ett barn... ;) upp till tjugosex räknas man som barn, varpå sakdor är mer välbetalda! ;) jag får NADA: inget. alls...

däremot kommer du få det. promise. inom tre år ska du skicka in foto, mäta (på milimetern) båda längd o bredd och därefter får du ersättning...

lyllo, eller nåt?! ;)
(FAN att ingen kolla upp detta efter min operation...)

1/24/2007 02:25:00 em  
Blogger Johanna said...

Oj, tack! Ringde du och frågade? Attans att jag inte kände dig när du opererades så jag kunde tala om det för dig. ;) Jag kom att tänka på "pengarpengarpengar för ärr" typ direkt, haha, kanske för att jag vet folk som fått pengar...

1/24/2007 06:22:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag hoppas oxå på pengar efter min op.. skulle va kul att resa ngn stans då ..

1/26/2007 07:30:00 em  
Blogger Thérèse Eriksson said...

Hej Johanna!
Jag hittade din blogg igår av en slump och satt och läste till strax före ett inatt... då slockande jag i sängen men nu är jag tillbaka :)
Jag vet egentligen inte varför du fångar mej så med din berättelse, har själv ingen koppling till skolios, men är sjukskriven sen 6 år tillbaka för fibromyalgi samt en hel del psykiskt, och känner igen mycket av dina tankar runt sjukhus, vård, försäkring osv.
Ang. ärrersättning var det för min del att knalla till sjukhusfotograferna, de vet precis hur man ska plåta för att det ska se så "illa" ut som möjligt, sen skickade de bilderna till försäkringen. Jag fick ut ett antal tiotusen, men jag har ganska omfattande ärr.
Sen tycker jag även du ska prata med din försäkring om ersättning vid sjukskrivning. Jag får ut ca. 4000 i månaden i ersättning! Det är de pengarna som räddat mej de här åren! Värt att kolla upp helt klart!
Ska fortsätta läsa mej igenom din historia, och följer med stort intresse dina framsteg. Jag vet vad smärta och begränsningar, både fysika och psykiska, innebär.
Var rädd om dej!

// Innie

3/31/2007 09:27:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!

Angående ärrersättning.

Tyvärr så ger ärr på bålen lägst ersättning. Högsta ärrklassen (F, Frånstötande) ger max 31500 kr på bålen. Som jämförelse ger klass F för ansikte/hals 314000 kr. Ersättningssumman ökar med 20-35% om du är yngre än 25 år.

Detta enligt trafikskadenämnden tabell, så jag vet ej i hur pass stor utsträckning den gäller för dig. Men jag vet att den används som norm utöver trafikskador. Olika försäkringar och avtal ger även olika stora ersättningar.

Hurvida du kan få ersättning eller inte vet jag inte, men det ska finnas resurser på sjukhuset som kan hjälpa dig med allt det här.

Tabellen = http://trafikskadenamnden.se/Cirk1-2007.pdf


Lycka Till!

/Ursus

9/13/2007 11:54:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej hopp.
jag är förvånad över att jag hittade så klockrent på andra googlingen.

Jag sökte på: försäkring ersättning ärr.

Och det ärret jag syftar på är just från min skoliosoperation i våras, haha.

Jag hörde nämligen av vänner att jag kommer få massa pengar för mitt ärr som sträcker sig från nacken ner till svanken. Själv har jag dock tagit detta med en viss nypa salt, eftersom jag trodde det bara rörde sig om olyckor. Min operation var ju nämligen frivilligt.

Men att tjäna en hacka är ju aldrig fel :D.. så jag får väl också kolla upp detta med mitt försäkringsbolag ^^

Har inte läst i din blogg men gör kanske det nu. Borde sova ifs,
men alltid kul att läsa om någon som gått igen samma sak som en själv :P.. jag är kille på 17 år som opererades i umeå i april 07.

hade fin fint
/Spliffy

9/16/2007 10:51:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home