Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

onsdag, februari 14, 2007

Det märks att det börjar bli nära

Det enda jag tänker på när jag exempelvis går i affärer, eller överhuvudtaget ser kläder numera, är att det och det och det kommer sitta så snyggt när jag är rak, och en sån klänning kan jag använda när jag är rak, och ett sånt tight linne kan jag ha när jag är rak.

Utan att tänka på att jag är sned. Utan att känna att jag är sned. Förhoppningsvis.

Om två veckor är jag där. Om exakt fjorton dagar opereras jag. Shit, vad overkligt. Men jag är ändå lugn nu och det har jag det lugna smset från Liza att tacka för, tror jag.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej! Jag sitter själv och väntar på operation ännu en gång. Sist så blev min journar borttappad (flyttat och kommit till nytt sjukhus) och kirurgen tänkte säga upp sig för att det var så mkt problem där på avdelningen. Jag fick vänta länge innan de hittade mig igen och jag fick en ny tid den här våren. Nu sitter jag och väntar på datum och tänker såååå mkt och mår ganska så dåligt ibland. Var så kul att hitta den här bloggen med nån som känner och funderar precis som jag. Jag ska följa din operation med spänning. Hoppas det går bra och att du fortsätter känna dig lung.

2/15/2007 02:38:00 em  
Blogger Johanna said...

b: Nämen gud vad jobbigt! Vilken slarv, sånt där ska inte behöva hända. Hoppas du får en tid snart, så att du slipper vänta. Försök att göra mycket och få tankar på annat, jag vet ju av erfarenhet att allt blir så mycket jobbigare om man hela tiden tänker på operationen, sjukhusvistelsen och tiden efteråt. Jag är inte riktigt lika lugn idag, men nästan.

2/15/2007 05:44:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej, jag har nyligen hittat hit till din blogg och jag måste säga att det känns lite skönt att man inte är helt ensam om att sitta och vänta (oroligt) på operation, även om det är självklart att man inte önskar detta för någon annan. Jag har själv skolios (45-gradig krök i typ midjehöjd, och en mindre kompensationskrök högre upp) och har nyligen fått besked om ett preliminärt operationsdatum (19:e mars). Har stått på väntelista sen i slutet av augusti.

Jag förstår helt det du beskriver; längtan efter att få vara rak (känna! sig rak), oron inför operationen och hur overkligt det känns. För min del är det bara en månad kvar innan jag ska opereras. Det känns som det är så himla mycket jag vill hinna med att göra innan dess (leva livet! haha) men det är så lite tid kvar. Fick kallelsen idag för inskrivning, röntgen mm. Var tvungen att gråta lite då, blev så verkligt, hehe. Är fortfarande lite skakis... (:

Min syster opererades för sin skolios (hon hade en 50-gradig kurva) för snart två år sen (hon opererades i maj 2005) och hon är helt återställd, inga komplikationer, och hon klassas i princip som mer eller mindre rak i ryggen nu, så de på sjukhuset bestämde att hon inte behövde komma på ytterligare kontroller efter augusti 2006. Det i sig borde lugna mig, att ha fått följa henne på nära håll innan, under, och efter operationen och sjukhusvistelsen, och det är klart att det är en sorts tröst det med, men jag vet ju ändå inte hur det går för mig förrän.. ja, förrän det är gjort. heh (:

Oj, lång kommentar det här blev, men det var skönt att få skriva av sig litegrann iaf. Det jag ville säga mest är lycka till med din operation! Hoppas att allt går bra! (: Och tack för att du skriver och delar med dig av dina tankar, förväntningar, känslor mm här på din blogg. Som sagt, det känns skönt att veta att man inte är ensam om det hela...
/carro

2/15/2007 07:32:00 em  
Blogger Johanna said...

carro: Vad roligt med en så lång kommentar! Visst är det skönt när man kan utbyta tankar och funderingar med någon i samma sits. Jag har gjort det mycket med Liza, som nu ligger på sjukhuset efter att ha opererats för skolios i måndags. Det är jätteskönt att prata med någon som vet precis vad det handlar om och som förstår ens funderingar.

I midjehöjd säger du... är din midja lite "förskjuten" då? Det är min. Min krök sitter ganska långt ner - har bara en krök. Har aldrig träffat på någon som har samma sorts skolios som jag.

Jag har faktiskt inte fått min kallelse än, så jag börjar bli lite nervös... Set SKA bli den 28:e, annars blir jag tokig!

2/16/2007 01:55:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ja absolut, det är den förståelsen som jag har saknat bland vänner som man berättat om operationen för - självklart vill dom väl och försöker, men ja.. det är inte riktigt samma sak (: Hur har det gått för Liza? Vet du vilket sjukhus opererades hon på? Själv ska jag opereras på Huddinge sjh här i sthlm..

Jo min midja är lite "förskjuten" så som du säger - det går in extra mycket på ena sidan (har verkligen "midja" där) men andra sidan är rak. Haha, lite som om man har timglasmidja om man tittar på ena halvan av kroppen, och sen killfigur (nästan ingen midja) på andra sidan - något som har varit jobbigt när det gäller kläder - att få tröjor att sitta snyggt (främst utan att glida upp på den sidan som man har mer höft på, eller vara för åtsittande just vid midjan).

Men har du bara en enda krök? Gör det så att hela din överkropp förkjuts lite åt sidan då också, samt midjan, eller är kröken såpass att den "rätar ut sig" upptill så att dina axlar och höfter ligger rakt ovanför varann? För min del är det det senare - axlarna och höfterna ligger rakt ovanför varann vilken gör att jag uppfattas som rak (utifrån sett - om man inte tittar noga/har koll på skolios), förutom det att jag har extra mycket inbuktning på ena sidan vid midjan.

Jag hoppas verkligen för din skull att det nu blir den 28:e som dom har sagt! Det är hemskt för psyket om dom håller på att flytta runt på datumen hela tiden, och det är nog skönast att få det gjort så fort som möjligt! Så att dom där 6 månaderna man pausar livet kan vara över så fort som möjligt...
Men du får förmodligen din kallelse snart skulle jag tro (: håller tummarna för dig!

Den här magnetröntgen du var och gjorde häromveckan - var det den sista röntgen du ska ha gjort innan operationen? Vet att jag är kallad till röntgen den 8:e mars men jag vet inte vad för slags röntgen det kommer bli - vanlig eller såndär tunnelgrej (verkar läskigt iaf, även om du skrev att det inte var så farligt) :P hehe

2/16/2007 10:20:00 em  
Anonymous Anonym said...

Vet precis hur du känner, att se kläder och önska att dom satt fint på en rak rygg. Hoppas verkligen de går bra för dig! Jag håller tummarna!

2/16/2007 11:21:00 em  
Anonymous Anonym said...

Min krök sitter nere i ländryggen. . hade 45 grader typ sist o det va ett tag sen jag mätte så nu har jag kanske 50 grader jag ska ju opereras 27 mars

2/17/2007 11:33:00 fm  
Blogger Johanna said...

carro: Det verkar ha gått bra för Liza, men det låter som om det är väldigt jobbigt också. Hon opererades på Sahlgrenska.

Ja, jag har bara en krök, 55 grader. Jo, det är väl så att hela min överkropp är lite föskjuten, tror jag... Men det är som du beskriver det, att på ena sidan har jag verkligen midja, medan jag är helt rak på andra sidan. Tröjor åker upp på ena sidan och det ser rätt fult upp... man är ju van, men ändå...

Det blir den 28:e, vad jag vet nu i alla fall, fick kallelsen i fredags...

Nej, magnetröntgen är inte det sista. Jag läggs in den 27:e och ska göra massa prover då, bl.a. mer röntgen - då gör man från sidan och allt möjligt tydligen. Ska du göra magnetröntgen ska du INTE oroa dig, det var verkligen inte alls farligt, trots att jag har cellskräck.

simone: Tack!

elin: Okej, då har vi alltså samma sorts skolios då, förmodligen.

2/18/2007 11:23:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Skönt att kallelsen kommit! (:

Jag tror inte det blir någon magnetröntgen för min del (vad jag vet iaf), men tack. Jag har kollat med syrran (läkaren sa att det blir exakt samma utförande av operationen för mig som det blev för henne) och hon röntgades vanligt från olika vinklar bara innan själva operationen. Det är skönt att jag ska opereras av samma läkare som opererade henne. Känns något tryggare eftersom jag vet att det har gått bra för henne. (:


Elin: åh du ska opereras någon vecka efter mig (: hoppas allt går bra för dig! (och för oss allihop!)

2/18/2007 07:14:00 em  
Anonymous Anonym said...

Carro: okeej , hoppas din går bra med o hoppas alla blir helt bra efter sina operationer så man kan leva ett så vanligt liv som möjligt med rak rygg :D

2/19/2007 12:51:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home