Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

tisdag, februari 06, 2007

Krokig innanför skinnet

Nu är jag precis hemkommen från sjukhuset. Magnetröntgen är avklarad. Den gick jättebra, jag var lugn och det var inte alls så läskigt som jag trodde. Det som var skönt var att det inte var ett "stängt rör" man åkte in i, utan snarare en tunnel. Det var öppet på båda sidor och det var ljust, vilket gjorde att jag inte kände mig ett dugg instängd. Jag låg bekvämt - fick en liten kudde, och stöd under knäna. Dessutom fick jag hörselskydd med musik, vilket ju var trevligt, men när röntgenbilderna togs var ljudet så otroligt högt att jag inte hörde musiken. Däremot lät bultandet och dunkandet till slut nästan som techno på en nattklubb och det är ju inte så tråkigt...

Vid omklädning satt jag och tittade i rummet jag befann mig i. Då knöt det sig i magen lite, för där var maskiner med slangar och sladdar och utanför gick människor i vita rockar. Jag gillar inte sjukhus... Men som sagt: MR gick bra och det är skönt att det är över. Däremot märker jag ju att det är på riktigt... operationen kommer verkligen att ske. Hjälp.

När sköterskan körde ut mig från "tunneln" och jag reste mig upp sa hon: "Jag tyckte du gick så rakt och fint när du kom in, men jag såg ju på bilderna nu hur krokig ryggen är". "Jaa..." sa jag och skrattade. Visst är jag krokig. Men jag fattar nog inte själv hur sned jag är. Även om det syns utanpå, så syns det ju inte så fasligt mycket som när man tittar på en röntgenbild.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

FY , jag gillade inte magnet röntgen kändes som jag låg där i en evighet

2/06/2007 05:54:00 em  
Blogger Johanna said...

elin: Jaså? Jag låg där i 25 min och tyckte inte var så farligt. Ungefär som solarium, fast det var skönare i magnetröntgen än i de solarium jag solat i... Skönt att du har det gjort i alla fall.

2/06/2007 06:42:00 em  
Anonymous Anonym said...

jo, men skulle ju opereras nästa vecka men som vanligt kan man aldrig lita på att man får tid när dom har sagt o man redan skjutit på det så nu blir det väl v.13 efter min prao i stället *suck*

2/07/2007 07:47:00 fm  
Blogger emma said...

hej, jag har länkat till din blogg i ett inlägg om skolios på min blogg. hoppas det var okej. lycka till med operationen!

2/10/2007 01:56:00 em  
Blogger Johanna said...

elin: Jaha, hade du fått en tid till nästa vecka?!

emma: Absolut, klart det är okej. Och tack!

2/10/2007 02:00:00 em  
Blogger Johanna said...

Förresten Emma, du får gärna säga adressen till din blogg! (Man kom inte dit genom länken.)

2/10/2007 02:01:00 em  
Blogger emma said...

oj, ja såklart. :) http://allaharsars.blogspot.com

2/10/2007 03:51:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home