Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

fredag, mars 30, 2007

Hyperestesi (överkänslighet)

När min läkare sa att mina problem med överkänslighet/stickningar/känselbortfall på vänsterbenet kallas hyperestesi, var jag givetvis tvungen att söka på ordet på nätet. Jag hittade en väldigt intressant sida (denna).

Där får man klicka på den del av kroppen där man har mest besvär. Så jag klickade på vänsterbenet och fick fram den här sidan. Där finns olika delar av benet och de jag har problem med är främst L1, L2 och L3. Längst ner på sidan kan man då klicka för att se vad det betyder. Klickar jag på L3 får jag fram den här sidan och följande text:

Du markerade beteckningen som motsvarar område L3. Du kan ha ett tryck på nervroten som löper ut mellan ländryggradskotorna L3 och L4, åt vänster. En röd boll och en svart pil markerar det troliga området där nervroten är utsatt för tryck, eller annan påverkan.

Det intressanta är att L1, L2 och L3 är tre kotor där jag är opererad. Jag klickar även på vänstra sidan av magen där jag både har känselbortfall och är överkänslig. Det handlar om T10, T11, T12. T11 och T12 är bröstryggskotor där jag är opererad.

Det är ju jätteintressant. Jag var tvungen att maila min läkare igen för att berätta om sidan jag hittat och om det kan vara det här som jag har - det verkar ju väldigt träffande... Jag blir ju lite orolig om det här är något som jag kommer att få leva med eller om det kommer att försvinna. Så nu väntar jag på svar igen och se om det fortfarande handlar om att gnugga en grov handduk på de känsliga områdena...

4 veckor och 2 dagar efter op

5 Comments:

Blogger Carro said...

Hej där! tack så jättemycket för den senaste kommentaren! jodå jag mår bra och är hemma - kom hem i söndgs kväl. Jag hade inte skrivit nåt än för det tog lite tid innan jag lyckades (hm, snarare orkade.. är lite smålat ibland, haha) :P fixa till laptopen.

Den där sidan du hittat låter väldigt intressant.. ska kolla lite. Hur går det med ditt ben? :/ det låter inte så värst kul det där..

Det låter helsjukt att säga det, men jag mår faktiskt relativt bra.. hade en depp-dag (måndag) då jag först blev påmind om allt jag inte kan göra men det gick över.

Det enda jag har att klaga på för tillfället är högra sidan av ländryggen som typ strålar smärta till och från pga att det var den höften de plockade stamceller från benmärgen (och trevligt nog tas inte den smärtan bort av smärtstillandet.. pff) hehe ;) men jag överlever.. min lösning är att rulla så jag ligger på höger höft. brukar kunna dämpa det lite :) sen så har jag visserligen känselbortfall i höger ljumske (vilket är mindre kul), men det bör förhoppningsvis gå över med lite tid. Sen är det ju lite bortdomnat kring ärret på ryggen.. :)

Jag hoppas verkligen att ditt ben blir bra, att handduksgnuggandet ger effekt!

Många Kramar!!

3/30/2007 12:16:00 em  
Blogger Johanna said...

Kul att höra från dig, Carro! Vad tidigt du fick komma hem! Är nyfiken på din sjukhusvistelse och resultatet och allt, antar att jag kan kolla in det på din blogg... :)

Mitt ben är inte bra, och det är jobbigt. Överkänsligheten gör att det är jobbigt att klä på och av sig, att gå, att ta på benet, överhuvudtaget ha byxor på sig. En månad har gått och det har inte blivit bättre, bara förflyttat sig. Jag gissar på att det går över, men börjar bli orolig för att det inte ska göra det.

Skönt att du mår bra! Kramar!

3/30/2007 01:28:00 em  
Blogger Carro said...

Hej igen

jo jag har tänkt skriva mer om allt så fort jag lyckats fixa ett snitsigare sätt att skriva på :P just nu håller jag väl på att överanstränga musklerna i högerarmen, haha

Ja det är verkligen skönt att det gått så bra. Jag kommer ihåg lättnaden på post-op när jag blev informerad att allt gått bra..

Usch usch, jag hoppas det försvinner snarast det där. att det förflyttat sig lite låter ju hoppfullt iofs. Det pekar ju på att det kanske inte är ett permanent utsatt område :) håller tummarna för att det går över!

kramkram

3/30/2007 02:06:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag hoppas att jag kan förmedla min tacksamhet över att du hittat den där sidan, för nu har också jag hittat dit! Nu förstår jag varför jag jämt har ont i hälen...Så bra att du mailade länken till läkaren, så kanske fler blir upplysta!

6/28/2007 05:30:00 em  
Blogger Ulrica nehlmark said...

Hej!
Läste ditt blogginlägg och blev helt chockad! Det var precis som det vore jag😁
Tyvärr går det inte att nå de sidorna som du lagt ut !
Men hoppas du kan hjälpa mig finna dom!!?
Vet du på vilken webbsida de var på?
Mvh ulrica nehlmark
( vill du veta vad dom hände mig så får du gärna googla på mitt namn + hallands nyheter)
Tack på förhand!

11/12/2013 08:27:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home