Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

torsdag, mars 29, 2007

Tips från läkaren

Igår skickade jag ett mail till min läkare och beskrev mitt jobbiga problem med överkänsligheten på vänster ben. Jag undrade bland annat om det finns något man kan göra för att det inte ska göra så ont.

Svaret jag fick var att problemet jag har beror på att nerven är lite för aktiv, detta kallas hyperestesi. Man kan stimulera det känsliga området genom att gnugga en lite grövre handduk på området 5-10 minuter varje dag.

"Först kommer det att vara obehagligt..." HAHA, skojar du!
"...men det brukar hjälpa efter några veckor."

Jag ska testa senare, men risken finns ju att tårarna kommer att spruta åt alla håll, för det kommer att smärta och svida och... huh...

4 veckor och 1 dag efter op

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fy bubblan för det där! Vilken idé liksom. Men, hjälper det så kanske tårsprutandet är värt det? Hm. Torrborstning, kanske?

3/29/2007 11:05:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Johanna,

Tack för at du delar med dig av dina upplevelser. Jag hoppas verkligen att du snart känner dig bättre.

Jag och Amanda var här inne och läste lite igår kväll. Amanda ser ut som du gjorde i ryggen men har även en "knöl". Revbenen har vridit sig. Hade du det med? Ser inte ut så på bilderna.

Amanda vill gärna operera sig NU, inte vänta 12-18 månader.
När man läser om dig inser man att 4 veckor till att vara tillbaka i skolan känns ganska optimistiskt. Och att då göra denna operationen på vårterminen i nian...


Krya på dig

Åsa, Amandas mamma

3/30/2007 09:42:00 fm  
Blogger Johanna said...

Linn: Ja, fy tusan.

Åsa: Neej, jag tror nog inte att jag hade någon knöl i ryggen... neej, det hade jag inte. Kanske är det så att Amandas krök sitter lite längre upp än min?

Jag förstår verkligen att Amanda vill operera sig NU och inte vänta så otroligt länge som det verkar innebära... för vårterminen i nian är såklart viktig. Liza som jag har berättat om tidigare gick tillbaka till skolan efter 6 veckor och går då bara fram till lunch. Det är nu 4 veckor sedan jag opererades och även om jag är pigg i huvudet, så är inte kroppen redo för att börja jobba (eller gå i skolan).

3/30/2007 10:49:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home