Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

onsdag, april 18, 2007

Min sittkudde

Några dagar efter operationen kom min arbetsterapeut in på mitt rum med den här sittkudden som jag har på stolen på bilden till höger. Jag fick den. Arbetsterapeuten menade att det var väldigt bra att sitta sluttande som man gör på kudden, för det avlastar ryggen. Så den sa hon att jag skulle sitta på när jag sitter till bords. Nu i efterhand har jag ingen aning om hur länge hon menade. Sex veckor? Sex månader? Hela livet? Det kvittar visserligen - eftersom det avlastar ryggen att sitta så är den väl alltid bra att ha. Den är i alla fall skönare än att sitta normalt på en stol.

7 veckor efter op

7 Comments:

Blogger Carro said...

Oh den ser skön ut. Har nu vinklat min skrivbordsstol så att den lutar framåt litegrann. Det är faktiskt mycket skönare. (:

4/18/2007 08:53:00 em  
Blogger Johanna said...

Ja, det är skönare, du avlastar mycket bättre då! Ska göra likadant när jag kommer tillbaka till jobbet.

4/18/2007 09:46:00 em  
Anonymous Anonym said...

Du glider inte av stolen? ;) (Dåligt skämt, Linn.) Ser skönt ut. Jag kanske borde tänka på rent allmänt hur jag sitter, antagligen för j-vligt. Taskigt mot ryggen att inte skärpa hållningen. Nu fick jag mig en tankeställare. Tack! :)

4/19/2007 06:02:00 em  
Blogger Johanna said...

Haha, nädu, det är manchestertyg, svårt att glida av. ;) Du som är van att rida kan ju den sitsen också - den är den allra bästa med tanke på ryggen. Så en sådan stol, som en sadel ungefär där man sitter med benen på vardera sida, är det bästa. Man kan alltid vända en vanlig stol, så att man sitter med magen mot ryggstödet. Mer tips. ;)

4/19/2007 07:59:00 em  
Anonymous Anonym said...

Min lillebror opererades igår för skolios. Hans operation tog fem timmar. Han hade inte en krök, utan två som gjorde det mer komplicerat. Idag hälsade jag på han och det var jättejobbigt att se han ligga där. Visserligen var han så hög på smärtstillande, men jag önskar att det hellre vore jag. Stackarn. Hade du mycket ont? Hur känns ryggen nu? Min lillebror sa att det mest stramade, men när han reste sig upp för första gången hade han så ont som han aldrig haft tidigare. Snällt om du kunde svara och lugna en oroande storesyster :)

4/19/2007 08:40:00 em  
Blogger Johanna said...

Mikaela, jag förstår att det var jobbigt att se honom. Jag tycker att det är väldigt märkligt att se bilder på mig själv dygnet efter operationen, jag ser så blek och hjälplös ut. Men din bror piggnar snart på sig! Jag hade inte mycket ont på sjukhuset, man får mycket smärtstillande. Efter operationen hade jag ont ett par veckor hemma, sedan är det ingen fara. Nu är det sju veckor efter operationen och ryggen gör inte alls ont, det har den inte gjort på nästan en månad. Det enda är att jag lätt blir väldigt trött i ryggen och måste vila. Sedan kan jag såklart inte göra alla rörelser ännu, det tar emot. Du får leka lite assistent med brorsan när han kommer hem, man behöver bli lite omhändertagen i början. ;) Hoppas att allt går bra för honom i fortsättningen! Hälsa honom så mycket.

4/19/2007 11:16:00 em  
Blogger Thérèse Eriksson said...

Sittkudden tycker jag verkligen du ska använda precis så länge den är bekväm. Jag haf själv en kilkudde, men en lägre och alltså mindre sluttande variant, som hjälp för min fibromyalgi, och den har jag haft ett antal år :) Dessutom har jag en uppblåsbar motsvarighet som jag har med mej till skola och liknande när man måste sitta på hemska stolar länge.
Så sitt i frid ;)

4/22/2007 10:40:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home