Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

torsdag, april 05, 2007

Restriktioner

Det är intressant hur olika det är på olika sjukhus. Jag tänker på restriktioner efter en skoliosoperation. Det verkar handla om vilket sjukhus man blir opererad på och vilken läkare man har. I Linköping där jag opererades, verkar man vara lite mer "moderna" och det finns egentligen inget man inte får göra. Så länge det inte gör ont är det okej, är ungefär det jag har fått höra.

Gemensamt för alla skoliosoperationer verkar vara att man säger att läketiden är 6 månader och under den tiden får man inte utöva någon fysisk aktivitet, mer än att gå promenader. Till mig har man sagt att ryggen egentligen läker på 4 månader, men man har i säkerhets skull lagt på 2 månader. Förutom att gå får jag även cykla på plant underlag, så länge det inte finns risk för att jag ramlar (inte cykla när det är snö och is förstås).

Vissa skoliosopererade får (mjuk) korsett några månader efter operationen, andra inte. För mig var det inget snack - jag skulle absolut inte ha korsett. Detta har givetvis bland annat att göra med var i ryggen man är opererad.

Man får inte åka bil efter operationen, hade jag hört. Jag frågade min läkare. Självklart fick jag åka bil. Det kanske inte skulle vara så skönt i början (det skulle underlätta om man kunde fälla sätet och kanske åka lite tidigare om man skulle åka en längre bit - så att man kan stanna så att jag fick sträcka på benen), men visst fick jag om jag ville. Vad jag har hört från andra håll så är det skoliosopererade tjejer som inte fått åka bil på 6 veckor.

Böja sig och vrida sig, det är det många som inte får. Jag då? Pja, jag har inte hört något. Som sagt: så länge det inte gör ont är det okej. Jag ska inte göra något som gör ont. Böja mig kan jag inte göra särskilt bra, därför låter jag bli.

Förmodligen är det så att olika sjukhus har kommit olika långt. Jag vet inte. Självklart ska man lyssna på sin läkare och inte köra på vad någon annan har sagt. Jag litar och tror på Linköping.

5 veckor och 1 dag efter op

5 Comments:

Blogger Carro said...

Det är väldigt intressant att det skiljer sig så mycket mellan olika sjukhus. Jag har också hört/läst olika historier om restriktioner osv..

För min del har restriktioner lytt så här: precis som du får jag i princip göra det jag vill så länge det inte gör ont. Att bära tyngre saker får jag inte göra eftersom det är påfrestande för ryggen då den håller på att stabilisera sig. Sen så kan trycket det lägger på kotpelaren orsaka onödigt slitage i läkeområdet. Ca en månad post-op så är det dags för mig att återvända till skolan (en vecka kvar! längtar lite, haha). 3 månader post-op får jag jogga, simma osv igen. Och ja.. efter 6 månader får jag göra vad jag vill :)

Det där med korsett har det aldrig varit tal om, ej heller att de strikt förbjudit mig att göra något (bortsett från att idrotta). Skönt det.

..Haha, jag som försökte övertala mamma att jag skulle få gå på fest hos en kompis då jag inte ens var 2 veckor post-op. Fastän jag hade allt planerat (säng fanns det ju så jag skulle ju kunna gå lägga mig ner om jag blev trött, dricker gör jag inte så det skulle ju inte vara nåt problem, och att åka bil 10 min dit var heller inte så farligt) så tyckte mamma självklart att det inte var nån vidare bra idé. Risky, risky. Så det blev inget med det ;)

4/06/2007 10:44:00 fm  
Blogger Johanna said...

Jaså, så du får simma och jogga efter 3 månader? Det var som tusan. Inget sånt på 6 månader för mig. Det kvittar iofs. :) Bära och lyfta får jag inte heller göra. Man känner ju själv när det blir för mycket.

Börja skolan efter 4-6 veckor hör jag att ni som går i skolan gör. Skönt att jag inte går i skolan säger jag, för jag hade inte orkat rent fysiskt. Jag börjar jobba deltid efter 3-4 månder.

4/06/2007 11:13:00 fm  
Blogger Carro said...

haha, ja jag ser fram emot att få bada litegrann i sommar.. med rejält med hudfärgad kirurgtejp som täcker ärret för att det inte ska bli fult.

mm, usch, det som är mindre kul är allt pluggande jag måste ta igen. på en månad hinner man missa mycket :/

det är ju jätteskönt att du får lite "ledigt" i några månader, du får använda den tiden väl ;) det gäller ju bara att hitta på något att göra, vilket är inte alltid det lättaste.

4/06/2007 05:16:00 em  
Blogger Johanna said...

Hudfärgad kirurgtejp är det man ska ha alltså? Bra att du säger det, för jag har funderat på vad det är man ska ha - har hört att det är någon specialtejp man ska ha över ärret i solen i sommar. Jag glömde fråga närmare på sjukhuset. Var får du den ifrån? Den kan man bada med alltså?! Jättebra i så fall, så att jag kan plaska lite i vattnet. :)

Jo, det är faktiskt skönt att vara ledig, även om jag än så länge inte orkar göra så mycket... Gå i affärer, visst, men ganska fort blir ryggen och knäna trötta. När jag orkar med sådant är det nog ett tecken på att jag kan återgå till jobbet... :)

4/06/2007 06:08:00 em  
Blogger Anonym said...

Jag fick inga restriktioner alls, förmodligen mest beroende på att min tid med läkaren innan operationen bara var några få minuter och det hanns helt enkelt inte med. Jag trodde jag skulle kunna vara tillbaka i skolan efter fyra veckor, men då låg jag ju fortfarande på infektionskliniken. Sen följde ett års sjukskrivning, om än med viss möda eftersom min kirurg var skeptisk till att heltidssjukskriva mig men som student har man ju tyvärr inget annat val. Så jag läste in gymnasiematten på egen hand under vår och sommar och började skolan igen först ett år efter operationen. Men det är tufft med värken och stelheten. Jag behöver inte fundera på om jag får springa eller rida - jag kan inte. Och det är förstås för jävligt. Men det är bara att kämpa vidare och försöka att inte ge upp. Jag måste tro att det ordnar sig, annars blir jag galen.

4/12/2007 12:30:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home