Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

onsdag, april 11, 2007

6 veckor

Idag är det 6 veckor efter operationen. Mjukdelsläkningen tar 6 veckor och under den tiden ska man iaktta stor försiktighet. Det är under de första 6 veckorna som musklerna i kroppen försöker gå tillbaka till sitt gamla läge, men efter ungefär 6 veckor har de vant sig till sin nya kropp.

Ärret är läkt på ytan efter ungefär 2 veckor, men det tar omkring 6 veckor innan det är läkt även inuti. De flickor och pojkar som fortfarande går i skolan får gå tillbaka efter normalt 4-6 veckor. De som inte får åka bil brukar få börja göra det efter 6 veckor. (Jag har fått åka bil hela tiden men känner att det är mycket lättare nu än för tre veckor sedan.) Efter 4-6 veckor är det också röntgen på hemorten - dit ska jag imorgon.

Det är alltså inte så konstigt att "6 veckor efter operationen" känns som ett delmål på ett sätt. Det tar alltså 6 veckor för mjukdelarna att läka, medan skelettläkningen tar 6 månader.


6 veckor efter op