Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

tisdag, maj 08, 2007

Läkarbesök

Då var det dags för läkarbesöket i Falun som jag faktiskt varit lite road över, eftersom jag skulle få träffa en läkare som inte kan något om skolios. Det kändes visserligen lite onödigt att betala 200 kr för att få vänta i 50 minuter (jag höll på att bli tokig av rastlöshet och trötthet i ryggen av att sitta stilla) på att få träffa tre (!) läkare i tio minuter, men besöket blev inte så katastrofalt som jag trodde.

Min läkare kom in till rummet där jag satt och väntade, tätt följd av en annan läkare samt en ung kille som jag misstänker var studerande. Läkaren sa att jag fick ju opereras ganska snabbt efter att vi träffades sist, och han undrade hur jag tycker att allt har gått. Jag svarade att jag tycker att det har gått väldigt bra, mycket bättre än förväntat. Läkaren frågade om jag var nöjd med beslutet att opereras, varpå jag svarade att jag ju inte hade så mycket till val, men att jag absolut är nöjd, stannar allt som det är nu, så visst. Han erkände att han inte hade så stor kunnighet inom det här området, och det är jag ändå glad över att han sa, istället för att sitta där och låtsas. Men det gav mig ju inga chanser att få svar på mina funderingar.

De ville gärna titta på ryggen och ärret, så jag fick dra upp tröjan och visa. "Wow", hörde jag. De hade nog inte kunnat tro att det var så stort. "Ja, det är ju en speciell kirurgi, det här..." sa de. Läkaren visste inte riktigt hur operationen gått till, så jag fick förklara lite.
"55 grader var du före operationen och nu är du 29 grader", sa han.
"Ja, men efter operationen var jag 17 grader", sa jag, "så det undrar jag ju lite över."

Jag berättade om mina besvär med smärta i högerknät, överkänslighet på vänsterlåret och känselbortfallet på vänster sida av magen och i ljumsken. Jag fick ta av mig på benen, lägga mig på britsen och lyfta upp ett ben i taget rakt uppåt, och det var bra, för då fick de ju alla tre se tydligt att jag kan lyfta högerbenet högt, helt normalt, medan jag får kämpa med vänsterbenet och kommer upp omkring en decimeter. Läkaren klämde även på vänsterlåret och fick se hur jag grimaserade på grund av överkänsligheten, och han fick se precis var jag har känselbortfall. Han sa återigen att han inte har så stor kunnighet inom området, men spekulerade i att nerver kan vara avskurna och att man då får känselbortfall på vissa punkter (jag vet!) och att det ibland aldrig kommer tillbaka som det ska. Kul...

Även om han inte har så stor koll på skolios och än mindre skoliosoperation, så var det bra att han fick se detta, då han skulle skriva ner mina oroligheter och kontakta min läkare i Linköping. När jag fick se min senaste röntgenbild på datorskärmen är det ju tydligt att jag är snedare än några dagar efter operationen. Fan. Att jag dessutom plötsligt har en övre krök, vilket jag aldrig haft, känns också lite märkligt. Nu skulle jag behöva veta vad allt beror på. Har något stag/skruv lossnat? Ska jag opereras igen? (Jag befarar det värsta, men har ingen lust att tro det.) Om så är fallet, så är det väl bara att acceptera. Det absolut värsta är i så fall ytterligare ett ärr. Tack, men det räcker bra med mitt nuvarande. Och konvalescensen efteråt - jag vill inte vara med om någon mer rehabiliteringstid.

9 veckor och 6 dagar efter op

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

hej johanna

om du ska opereras igen så kommer de i den störsa mån att gå in i samma ärr som de har opererat dig i nu.
Sara

5/08/2007 06:34:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Johanna,

Det här låter ju inte roligt. 29 grader är ju mkt och en ny krök...
Tycker faktiskt att det är konstigt att dem inte ordnar ett besök hos läkaren som utfört operationen. Jag vet Som det är nu så blir ju frågetecknen bara fler och större, och alla dessa läkare som tror sig kunna lite om skolioser. Blir så trött. Har funderat på att anmäla vår läkare i Halmstad. Han har inte gjort många rätt.

Hoppas du snart får svar på alla frågor. Hoppas verkligen inte att du behöver gå igenom detta igen.

Amanda har fått en tid till ny röntgen. Ser framemot detta, hoppas att vi kan få en indikation om när operationen kommer ske.

Ha det så bra.

Åsa

5/09/2007 12:07:00 em  
Anonymous Anonym said...

Sara: Det är ju positivt i alla fall.

Åsa: Om man inte kan något om skolios, tycker jag inte att man ska uttala sig. Att ge patienten fel information är fruktansvärt allvarligt. Ja, att gå från 17 till 29 grader på sex veckor är extremt mycket. Det kan absolut vara så att jag stått lite snett på röntgen (de kollar inte det så noga här tyvärr - kan ju ha att göra med att de inte är några experter på skolios) och att röntgenläkaren har mätt Cobb-graderna fel. Men även om det är lite felmätt, så är jag fortfarande något snedare sedan operationen - det ser jag ju. Men stannar det såhär och allt är bra är jag ändå nöjd, jag känner mig fortfarande rak.

Hoppas ni får någon klarhet om operation snart, så att man vet vad man kan ställa sig in på!

5/09/2007 03:06:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home