Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

torsdag, maj 24, 2007

Lättnad!

Det tog sex veckor att få svar från min läkare angående mina röntgenbilder som visar att jag är 29 grader till skillnad mot 17 grader efter operationen - men idag kom svaret! Och nu orkar jag inte tänka på att det tog tid att få svar, utan att jag har fått ett svar, SOM ÄR POSITIVT.

Allt ser bra ut. Att jag är 29 grader stämmer inte, det är en felmätning. Min läkare menar att jag är 20 grader. Så nu säger jag att jag är runt 20 grader, och jag är nöjd och glad och lättad. Allt ser bra ut. Jag kan sluta oroa mig!

Ärligt talat tror jag att en viss oro kommer att finnas i flera år framöver. Men nu känns det skönt att kunna fokusera på framsteg och framtid.

12 veckor och 1 dag efter op

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vilken tur! Jag ska bara säga att jag tycker din blogg är jättebra. Jag fick reda på att jag ska opereras för skolios i vintras och blev då rätt chockad för jag har aldrig haft något problem med ryggen eller så. Jag ville såklart få reda på vad en operation innebar men jag hittade inte så mycket ute på internet. Men efter ett tag hittade jag din blogg och nu så har jag läst den ett tag och nu så känns det som jag vet lite mer om operationen. Tack och lycka till i fortsättningen! :D

5/25/2007 07:23:00 em  
Blogger Johanna said...

Sara: Vad roligt att höra att du gillar bloggen. Lycka till med din operation, du får gärna hålla mig uppdaterad hur det går. :) (Och jag är nyfiken på vilket sjukhus du ska opereras, hur sned du är, var din krök sitter - det är alltid spännande att få höra andras historier.)

5/25/2007 07:29:00 em  
Blogger Carro said...

vad skönt att äntligen ha fått svar! :D

5/26/2007 12:23:00 em  
Anonymous Anonym said...

jo ,det kan jag göra. just nu vet jag inte så mycket förutom att jag ska opereras nästa år. Antagligen på Huddinge Sjukhus om de gör det där. Bor väldigt nära till det så det borde ju vara där. Jag tror att jag var 39 grader sned men jag vet inte riktigt var kröken sitter. Har en röntgenbild här hemma någonstans men vet inte riktigt var :P

5/29/2007 03:13:00 em  
Blogger Johanna said...

Sara: De opererar på Huddinge. Carro som kommenterade här ovanför, opererades där. Om du har en förskjuten midja (att midjan är väldigt tydlig på ena sidan, medan du är rak på andra sidan), så har du kröken i ländryggen. Om dina skulderblad är väldigt ojämna t.ex. har du kröken uppe i ryggen. Det vanligaste är att man har två krökar, där den ena är mer tydlig... Lycka till med allt!

5/29/2007 04:29:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home