Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

onsdag, maj 09, 2007

Är det skillnad på att opereras som 16-åring än som 23-åring?

Jag har kommit på att det nog är en större omställning för oss som opereras som lite äldre (inte längre i skolåldern), än de tjejer och killar som fortfarande går i skolan och bor hemma hos sina föräldrar.

Om jag tar mig själv som exempel, som har jobb, blir jag sjukskriven en längre tid än den som går i skolan. De som går i skolan går tillbaka på deltid efter vanligtvis 4-6 veckor, medan jag är sjukskriven i 6 månader, men får komma tillbaka på deltid efter 3-4 månader beroende på hur jag själv känner. En tjej på mitt jobb opererades för skolios och var hemma från sitt dåvarande arbete i 6 månader (hon hade ett jobb i affär där hon lyfte mycket varor). Bara detta gör att det blir en stor omställning att inte vara i vardagen på väldigt länge.

Jag blev också tvungen att flytta hem till föräldrarna efter operationen. Från att ha bott ensam sedan mer än fem år tillbaka och ha klarat mig själv, fick jag bo hos föräldrarna och mamma stannade hemma från jobbet i en vecka för att finnas tillhands. Hon fick till och med göra frukost åt mig, eftersom jag var trött och hade ont tidigt på morgonen och allt blev extra jobbigt på grund av det. När mamma återgick till jobbet fick hon göra matlåda till mig i ett par veckor, eftersom det var jobbigt att laga mat, lyfta kastruller och så vidare. En yngre person som normalt bor hos sina föräldrar, är väl oftast inte van vid att laga mat, diska, tvätta och så vidare ändå.

När jag efter fem veckor hos föräldrarna klarade mig väldigt bra, flyttade jag hem till mig igen, men jag kan fortfarande inte göra allt. Handla mat måste jag ha hjälp med, då jag inte får lyfta matkassarna. Jag kan inte springa ner till tvättstugan med tvättkorgen, eftersom den är för tung att lyfta. Jag får inte dammsuga på tre månader, så städningen får jag också ta hjälp med. I början var det otroligt ansträngande att laga mat och diska själv, men det blev fort bättre, så nu går det bra, förutom att en full kastrull eller stekpanna är lite för tung, men dem lär jag ju lyfta ändå.

Allt sådant här som jag är van vid att göra och som vanligtvis är min vardag, men som en yngre person förmodligen låter sina föräldrar göra, kan jag just nu inte göra normalt, så det är klart att tiden efter operationen kanske blir lite mer märkbar för mig.

10 veckor efter op

1 Comments:

Anonymous sofie said...

hej!
sitter och läser lite och jag tror att vi som är yngre "klarar av" det bättre, det blir inte lika mycket nytt. För som du skrev i nåt inlägg att du inte kunde sätt dig på backen förän 10veckor efter operationen och det kunde jag tex göra efter 6veckor. Vilken skillnad de kan vara.
Hoppas du mår bra nu! :)
Kramar Sofie.

8/10/2009 08:10:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home