Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

måndag, juli 16, 2007

Jag känner var jag saknar revben

Jag vet ju att det togs ett revben från mig under operationen, som sedan användes för att stabilisera ryggraden. Men var detta revben togs vet jag inte, jag har bara fått höra att det är det tioende revbenet och det säger mig inte så mycket.

Men nu har jag hittat stället. Precis under bh-bandet, på vänstersidan, känner jag att det fattas ett revben, jag kan trycka in huden lite utan att det finns ett ben som tar emot. Känner jag på motsvarade sida sitter det ju ett ben där. Det var en kul upptäckt och en kompis på jobbet blev alldeles fascinerad, kände och skrattade. Jamen, det är ju alldeles fantastiskt trevligt att man kan underhålla. ;)

19 veckor och 5 dagar efter op

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

hejsan. Hanna heter jag och opererades för skolios för ca 5 år sedan. Opererades du nu i år? Hur kom det sig att du opererades vid 23 isf ? Hoppas det går bra för dig, ska följa din blogg. Kram / H

7/18/2007 12:26:00 fm  
Blogger Johanna said...

Hej Hanna! Ja, jag opererades den sista februari i år. Ortopedläkarna jag har träffat i Falun tidigare har menat att jag inte varit tillräckligt sned för att operation ska vara aktuellt, så jag har aldrig i min livligaste fantasi trott att det skulle bli operation för mig. När jag var 16 år var jag 45 grader sned, sedan förbättrades det lite. Efter det har jag varit 38 grader som minst, sedan blev det förvärrat väldigt fort när jag var runt 20-21. När jag var 21 år kontaktade jag ortopeden för att jag kände mig så sned (vilket jag aldrig känt tidigare) och det tog tid att få komma till sjukhuset och bli röntgad. När jag väl blev det gick det ganska fort till operation.

Hoppas du och din rygg mår bra!

7/18/2007 08:22:00 fm  
Anonymous Anonym said...

VAAA? Fattas ett revben? Nu blev jag överraskad. Tänk, det är ju helt otroligt vad de kan ådstakomma! Har de alltså använt ditt tionde revben för att stabilisera upp ryggraden? Jisses!
Ja, nog underhåller du allt. ;) Spännande och läsvärda bloggar, haha. Tokfia!
Kram!

7/24/2007 12:19:00 em  
Blogger Johanna said...

Linn: Haha, jo, man tar ett revben för att mala ner det till benmassa och sätta in det mellan kotorna, istället för diskarna som man tagit ur. Är inte hundra på att man gjort så på mig, men jag antar det. Något åt det hållet i alla fall. :)

7/28/2007 10:58:00 em  
Anonymous Anonym said...

haha okej :D.. ja då förklarar det ju min tidigare fråga om vart de snodde ben från dig :P

mig tog de från höftbenet bakom skinkan och dig plockade de ett revben från haha. vilka trix de kan de där läkarna ;)

hade

/niklas

9/17/2007 05:35:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home