Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

måndag, juni 18, 2007

Åter i arbete

Jaha, då har jag avklarat första arbetsdagen. Det känns skitfånigt att jobba bara två timmar om dagen, så jag går nog upp på halvtid redan nästa vecka, hur gärna jag än skulle vilja vara ledig dygnet runt. Jag är nämligen helt säker på att fyra timmars jobb om dagen inte är några problem för mig, men alla tjatar om att det är bättre att börja för lätt än för hårt, så jag kör väl på det.

Taxi från Försäkringskassan känns också ganska fånigt att ha, trots att jag vet att det skulle vara jobbigt att åka buss ända till Borlänge. "Jag trodde du skulle komma och hoppa på kryckor", sa taxichauffören till mig, så jag fick ju förklara varför jag skulle ha taxi. Det kändes nästan lite pinsamt att bli avsläppt i taxi utanför porten på jobbet. Det blir nog bara taxiåkning i två veckor, sedan tar jag mammas bil då hon får semester, för även om det blir dyrare, så är det tusen gånger skönare att ha egen bil... Dessutom är det faktiskt bekvämare för ryggen att köra själv, än att sitta i taxibilens obekväma säte.

15 veckor och 5 dagar efter op

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tittade igenom din blogg idag och började nästan grina när jag såg dina före och efter bilder. Jag har också skolios, dock säger läkarna att det är en väldigt liten böj och att det gör man inget åt. Jag går med uppbyggd sko därför att mitt vänsterben är kortare men den kanske beror på skoliosen? Hade du problem med ett kort ben innan operationen? Hade du ryggsmärtor, överbelastade muskler, kompensationer o.s.v.?

6/19/2007 03:14:00 em  
Blogger Johanna said...

Madeleine: Mitt vänsterben (tror jag det var) var ca en centimeter kortare än det högra. Detta berodde på skoliosen, att höfterna satt på olika håll, så EGENTLIGEN är det inte BENEN som är olika långa. Nu ska det nog vara tillrätta efter operationen, men det har jag inte kollat ordentligt. Jag har inte särskilt mycket ryggsmärtor eller så, blev bara mest trött i ryggen. Jag kompenserade min snedhet väldigt mycket med att sitta på speciella sätt och så, lägga upp ett ben och så vidare. Nu när jag är mer "normal" känner jag dock att jag nog fortfarande gör det litegrann, tror jag... Det kanske mest är en vana.

Hoppas din skolios inte utvecklar sig till det sämre. Vet du hur sned du är? Hur gammal är du?

6/19/2007 07:29:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag kompenserar också väldigt mycket, sover tillexempel med ena benet böjt längs med sidan av kroppen. Jag har aldrig fått min skolios mätt, läkarna har sagt att det rör sig om 20-30 grader kanske men sen såg jag din "efter operations" bild där du sägs ha 20 grader och jag är bra mycket sneare än du är på den bilden... Jag ska på skelettröntgen om några månader för att mäta benen och se om och hur stor längdskillnaden är. Jag ska ta kontakt med någon läkare angående skoliosen och göra en utredning. Jag är 23 år så egentligen ska det väl inte vara troligt att någon förändring har skett i ryggen. Vill du se bilder på min rygg och säga vad du tycker? (hemskt konstig fråga!) Jag har mailadress: madeleinekarlsson5@hotmail.com
Vore intressant att höra vad en "expert" tycker :)

6/19/2007 09:50:00 em  
Blogger Johanna said...

Madeleine: Din ålder spelar egentligen ingen roll, vissa skolioser ökar resten av livet, kröken slutar inte att växa bara för att resten av kroppen slutar växa. Hos vissa gör den det, andra inte. Är du orolig är det såklart en bra idé att få röntga ryggen för att se hur det är. Jag mailar dig...

6/19/2007 09:53:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home