Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

fredag, juni 29, 2007

Kompis med taxichaffisarna i stan

Trots att det är lite omständigt med taxibokandet, så funderar jag på att fortsätta taxiåkandet lite till istället för att ta mammas bil. Det skiljer ju en del i kostnader... Dessutom börjar telefonisterna veta vem jag är, jag behöver oftast inte uppge personnummer längre utan det räcker med att säga att jag heter Johanna och att Försäkringskassan betalar min taxi, så vet de mellan vilka adresser jag ska åka. Inte nog med det - jag känner mig nästan bundis med ett par-tre stycken av taxiförarna, haha! De vet precis vad jag jobbar med, de vet vad jag har gjort med ryggen, de har koll på var mina föräldrar bor (eftersom de skjutsat dit mig soliga dagar) och att jag inte så sällan vill hoppa av på Stora torget för att luncha eller fika med en kompis.

Men det är jobbigt att åka taxi när det blir fel med tider och när det inte kommer en bil, utan en taxibuss. Det har hänt en eftermiddag tidigare, men idag fick jag buss både till och från jobbet. Att åka taxibuss funkar, men det är inte särskilt skönt, för att sitta i en taxibuss innebär att jag sitter och spänner mig i 90 graders vinkel. Det är okej att sitta så på en stol, men i en bil blir det obekvämt. Då kan jag lika gärna ta en vanlig buss... Så nu ska taxibolaget även veta att jag vill ha en personbil, ingen buss. Vi får väl se hur det funkar...

17 veckor och 2 dagar efter op

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej!
Intressant att läsa din blogg verkligen.
Undar om du möjligen kan tipsa om någon blogg som tar upp pisksnärtskador/whiplash.
Håller på att göra lite research i ämnet.
mvh
robban

6/30/2007 12:11:00 em  
Blogger Johanna said...

Robban: Har tyvärr ingen aning om det finns någon sådan blogg... Lycka till!

6/30/2007 06:14:00 em  
Blogger Anonym said...

Är det sant? Jag menar: betalar Försäkringskassan verkligen din taxi? Här fick jag inte ens hjälp med bidrag till akupunktören som lindrar mina smärtor...
Jag är jätteglad för att du får den hjälp du har rätt till, men det är verkligen för jävligt att det skiljer så mellan landsting. Jag sitter fortfarande i telefonköer för att få tag i min läkare. Och jag är jävligt less nu. Men kram!

7/11/2007 12:06:00 fm  
Blogger Johanna said...

penny lane: Såhär fungerar det: för att man ska kunna återgå snabbare till jobbet hjälper Försäkringskassan till med taxiresor. Jag betalar det jag betalar för att ta mig till jobbet i vanliga fall med bussen, resten står Försäkringskassan för. Men det är ju billigare för samhället att låta en återgå till arbete än att ha en heltidssjukskriven, därav får man väl den hjälpen från Försäkringskassan. Bidrag för särskild vård/behandling är det kanske snarare ditt försäkringsbolag du ska kolla med?

Herregud, jag förstår att du är less... Jag håller alla tummar jag har för att det ska gå framåt!

7/11/2007 08:27:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home