Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

söndag, juni 03, 2007

Prata med andra opererade

Det är väldigt skönt att få prata med andra som har gjort samma operation, för att se hur allt var för dem, om man har lite samma "problem" och så vidare. De flesta är ju yngre än jag när de opereras, men nu har jag äntligen hittat en jämnårig, som också opererades i ländryggen, dock för två år sedan, men det är bra att höra hur det var för henne eftersom hon är opererad i samma kotor som jag (dock en mindre) och öppnad framifrån, precis som jag.

Hon beskriver också att känseln var lite annorlunda i benet efter operationen, att hon hade lite ont i benen till och från ganska länge, lite känselbortfall och så vidare. Känns positivt att höra att sådant där vanligtvis försvinner med tiden.

Något som jag har lagt märke till efter operationen är att jag ofta är väldigt kall om högerfoten medan vänsterfoten är hur varm som helst. Hela högerbenet har egentligen lite lägre temperatur då och då. Jag har inte kunnat säga om det har med operationen att göra eller inte, men nu fick jag höra att den här tjejen hade samma problem, men att hon inte har känt något på ett halvår nu. Undrar hur kroppstemperaturen kan bli så olika på höger och vänster sida? Det är ju inte något som stör avsevärt, men det är ju positivt att höra att även det bör försvinna.

Allt är relativt, men i övrigt kan jag ju säga att jag känner jag mig väldigt normal.

13 veckor och 4 dagar efter op

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej johanna
Angående olika temperaturer i dina fötter så är det normalt efter en skolios operation. När jag opererades fick jag höra att det är ett tecken på att operatione har lyckats. vet inte om detta stämmer. har också en varm och en väldigt kall fot. har ont av min kalla fot särskilt på vintern.
Sara

6/04/2007 09:15:00 fm  
Blogger Johanna said...

sara: Jaha, det hade jag ingen aning om! Trevligt att höra det från flera håll.

6/04/2007 09:58:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home