Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

lördag, augusti 25, 2007

Det roliga ärret och folks blickar

Såhär ser mitt ärr ut nu. Själva ärret är ju helt okej, men det är just nu extra framträdande på grund av solbrännan och den vita randen efter tejpen som skyddat ärret mot solen. Det ser lite roligt ut.

Jag kom hem från Cypern imorse. Det har varit en otroligt skön vecka där ryggen inte har hindrat mig från något. Varje dag har jag solat, badat, simmat och vattenjympat. Nästan varje kväll har jag dansat. En natt (eller 03-05 räknas kanske som morgon...?) tokdansade jag konstant i två timmar och drack bara vatten emellanåt - vilket ju helt klart är ett hårt träningspass och därmed har jag ju nästan brutit min symboliska handling om att köra första träningspasset på dagen 6 månader efter operationen. (Fast det blir ett "riktigt" träningspass den dagen ändå.)

Ärret har tejpats noggrannt. Tidigare under sommaren har jag bara legat på mina föräldrars gård och solat, så det här var första gången jag gick i bikini offentligt efter operationen. Och jäklar vad folk glor på mig... det är jättetydligt att deras blickar riktar sig till min tejp som täcker ärret. Två personer har frågat. En kille kom fram och sa "what happened to you?" och sa bara "but you're ok now?" när jag sa att jag opererat ryggen. Min kompis kollega sa "vad har du gjort där?" och för henne fick jag förklara lite mer detaljerat.

Jag har inga problem att berätta varför jag har ett så lång ärr. Det är helt okej att folk frågar, jag föredrar nästan det framför blickarna. I början hade jag inte heller några problem med att folk tittade efter mig, men på femte dagen började jag bli lite irriterad över alla blickar. Människor är inte direkt diskreta - först tittar de frågande och nyfiket på magen/sidan/ryggen ett tag, sedan upp på mitt ansikte som om de skulle få ett svar där. Nästa gång någon glor kanske jag ska dra historien om att jag blivit biten av en krokodil eller något...

25 veckor och 3 dagar efter op

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

En krokodil, ja. Eller varför inte en vithaj? How exotic! Jag har sällan förstått mig på detta outgrundliga stirrande bland folk. Därmed inte sagt att jag kan kasta ett extra öga på någon, men man behöver inte GLO.
Vad kul att semestern har fungerat bra. Tok-dansandet låter svettigt, men kul! Ett extra plus för vattnet där. ;) Och du, jag diggar brännan!

8/25/2007 07:01:00 em  
Anonymous Anonym said...

(glömde visst ett litet 'inte' mellan 'jag' och 'kan', men fröken fräken hajar nog..) :)

8/25/2007 07:01:00 em  
Anonymous Anonym said...

Kul att semestern blev lyckad! Ärret skulle kunna se ut som det senaste i ärrtatuering, tycker jag. Och det måste väl vara coolt???

Jag ger dig en skrivuppgift som du kanske har fått via bloggvärlden förut- att skriva ner åtta mer eller mindre intressanta saker om dig själv.

8/26/2007 07:09:00 em  
Blogger Johanna said...

Linn: Jag har full förståelse för att de tittar, men efter ett tag blir det tjatigt.

Plupp: Ser det ut som en tatuering menar du? Flera har sagt att jag kan göra en tatuering med ärret sen, men nej, det kommer jag inte att göra. Skulle jag göra en tatuering skulle den definitivt inte vara 4 dm lång och gå över båda mage/sida/rygg... :)
Jag hoppar din skrivuppgift, jag har gjort den förr i min andra blogg!

8/26/2007 07:14:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home