Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

onsdag, augusti 08, 2007

Nedräkning

Det är bara tre veckor kvar idag. Tre veckor till det har gått 6 månader och då läkningstiden är slut alltså. Tre veckor till jag kan börja träna igen. Förmodligen är det så att det inte är så viktigt på själva dagen, men jag gör det viktigt, för mig är det symboliskt. 6 månader efter operation firas med fest på lördagen... Då kommer folk hit och sedan ska jag skaka mina lurviga på dansgolvet i natten. Bara för att.

23 veckor efter op

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej!
Jag är 16 år och det har nu gått 5½ månader sen min operation. Jag fick T5 till L2 opererat i malmö, men är bosatt i göteborg.

Min operation var inte helt problemfri utan förlorade mycket blod. Mådde fruktansvärt dåligt under tiden på sjukhuset kunde inte äta utan att det kom upp igen. Mitt HB låg på 61 men jag fick inte blod förren 8:e dagen. Efter att jag hade fått blod började jag må bättre. Kunde då äta en tugga fralla och ett halvt glas youghurt utan att det kom upp direkt.

Har fortfarande ont och går på smärtstillande, morfin. Sover gör jag väldigt dåligt också, vaknar efter 3-4 timmar av smärta och obehag i ben och rygg.
Efter vad jag har läst så verkar det som att du inte har ont alls? Hur har du "skött" dig under de här månaderna? Legat i sängen, gått långa prommenader eller hur har du fått dagarna att gå?

Läste också att du inte får träna förren om en månad. Vad sa dom om det mer specifikt? Till mig sa dom bara tre månader nämligen.

Innan operationen hade jag väldigt ont så jag kunde inte göra så mycket. Men nu har jag också ont, så jag kan inte riktigt tycka att det är värt allt som jag har fått uppleva efter operationen - än.

Sköt om dig,
kramar Emelie

8/12/2007 09:12:00 em  
Blogger Johanna said...

Hej Emelie! Vad tråkigt att höra att du inte mår bra.

Jag är opererad i T11-L3. Alltså mycket färre kotor än du. Min operation var i princip helt problemfri. Jag förlorade så lite blod att det var fånigt. Jag mådde under omständigheterna väldigt bra på sjukhuset och var hungrig redan andra dagen. På åttonde dagen åkte jag hem.

Nej, jag har inte ont alls. Jag åt morfin i tre veckor när jag kom hem. Sedan slutade jag för jag upptäckte att det ändå inte hjälpte, det enda jag hade ont var i benen pga överkänslighet och det tog inte smärtstillande bort ändå. Jag blev lätt trött i ryggen i början, men hade aldrig ont. Jag minns inte när jag hade ont senast, det var många månader sedan. Trött blir jag inte särskilt lätt nu heller.

Jag har levt nästan som vanligt i två-tre månader nu. Den tiden jag var sjukskriven gjorde jag korta utflykter till affärer, gick promenader, läste, såg på tv och sånt. Jag tycker att tiden har gått väldigt fort. Det är väl lätt för mig att vara jättepositiv såhär i efterhand nu när jag mår helt bra och tycker att halvåret gått fort. Det är klart att det funnits jobbiga stunder också.

Ja, på 6 månader får jag inte träna, lyfta tungt eller så. Jag har känt själv var som känns bra för ryggen. De har väl sagt att så länge det känns bra är det okej. Men ingen träning. Jag jympar, gymar och simmar i vanliga fall och det fick jag alltså inte pyssla med på 6 månader innan skelettet är läkt.

Jag hade nästan aldrig ont i ryggen innan operationen... jag blev bara väldigt tött ibland om jag suttit/stått/gått för länge. Trötthetskänslor på grund av snedheten och det försökte jag väl kompensera genom att byta ställning, sitta på konstiga sätt och så. Men det är allt, jag hade tack och lov inga större problem med ryggen och det känns (peppar, peppar) som om jag inte har det nu heller, men det lär väl visa sig mer när jag börjar träna som vanlitg.

Ha det bra och hoppas du mår bättre snart. Kram

8/12/2007 09:48:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home