Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

söndag, februari 03, 2008

Jag tror bestämt att träningen numera är som vanligt

Nu är det egentligen ingenting i träningsväg som jag inte gör på grund av försiktighet eller för att jag inte vågar med tanke på ryggen. Jag tränar inte på något sätt försiktigt längre. Jag går på aerobics där det är högt tempo och jag har tränat ett 90-minuters-pass med skivstång (Friskis&Svettis variant av bodypump). Ryggen hindrar mig inte direkt från något, bortsett från några styrkeövningar jag har skrivit om tidigare, men jag kämpar på och tror att jag till slut kommer att klara vissa saker. Andra saker får jag väl leva med att inte kunna göra. Yogan fortsätter jag gå på fast jag inte är så vig längre. Men det går nog lite bättre tror jag.

Jag måste påpeka att jag säkert hade kunnat haft det som vanligt med träningen något tidigare - om jag hade tränat regelbundet. Jag hade inte tid förra terminen. Nu har jag mer tid och tränar så mycket jag hinner.

Snart har det gått ett år...

11 månader efter op

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

hej jag heter Sandra och är 18 år gammal. Jag blev så glad när jag hittade din blogg för jag har också opererats för skolios dock för 3 år sedan. Min operation blev misslyckad och jag har fått kronisk smärta i ryggen...Känns skönt att höra att det finns fler som har gått igenom samma sak som jag

2/03/2008 10:11:00 em  
Blogger Johanna said...

Sandra: Vad tråkigt att höra att du har fått en kronisk smärta i ryggen. Finns det inget man kan göra åt det?

2/03/2008 10:33:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Johanna. Jag har mailat till dig någon gång och var då lite orlig inför min operation som skulle ske snart. Jag skall opereras den 13/2 och skall genomgå samma ingrepp som du har gjort. Jag har inte en så jätte stor krök, men det syns att jag är sne om man tittar efter. Trots att min krök inte är så stor, har jag väldigt ont och längtar jätte mycket till operationen, trots att det inte är långt kvar nu.. Men har väntat i två år på en operation och tiden kan inte gå långsammare, hehe. Har du några tips som jag kan ta till mig sen efter jag opererats och om träning och så? Skulle vara snällt.
/Sandra Marcusson, 17 år.

2/04/2008 11:08:00 fm  
Blogger Malin said...

Hej Anonym har själv värk efter operationerna det skulle vara skönt att ha nån att mejla med som har det likadant blev opererad två gånger i Linköping i maj 2007 andra gången pga infektion och har haft smärtor i ryggen sedan dess.
Min mejl är malin_liindstrom@hotmail.com

2/06/2008 06:05:00 em  
Blogger Johanna said...

Sandra: Det är jättesvårt att ge tips om träning och sådär, jag gissar på att det dröjer sex månader innan du får börja träna? Det bästa är väl att börja väldigt lätt och känna efter hur det känns, och gå upp i tempo och styrka och så - så länge det känns bra för dig, så ska det inte vara någon fara. Jag började ganska tidigt ta några försiktiga danssteg hemma för att jag var så danssugen och efter tre månader var jag på bröllop och buggade väldigt, väldigt lätt... Gör vad som känns bra! Och i det stora hela säger jag alltid att man ska vara positiv. Ta vara på de små framstegen som sker hela tiden. Hoppas allt går bra!

2/06/2008 08:24:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home