Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

onsdag, januari 31, 2007

Fortsättning följer tydligen

Onsdag igen. Onsdag betyder telefontid hos väntelista/ortopeden/ryggoperation-telefonen. Jag hade ingen lust att ringa en femte onsdag, så mamma ringde. De hade inget svar idag heller, inget vettigt att komma med alls, utan det var samma visa som förr.

Nu har jag till och med mailat min läkare och förklarat situationen, jag vill veta. De kan väl åtminstone säga om jag överhuvudtaget kan få en tid vecka 9, eller om det är kört, om det inte blir förrän i mars eller april eller gud vet när... Men de prioriterar väl inte mig, min krök sitter ju långt ner i ryggen vilket innebär att jag inte har problem med hjärta/andning av skoliosen, vilket andra kan ha och måste då gå före mig för att det är akut. Dessutom har jag kommit på att jag kanske blir sämre. Jag blir ju sämre hela tiden, det är fakta, men tänk om jag hinner bli så mycket sämre att de måste gå in i fjärde/femte (vilken det nu var) kotan, som de pratade om? Enligt röntgenbilden från september behövde de inte gå in i den kotan, men gör de det, så blir jag inte lika rörlig som jag är nu, utan kommer bli ganska stel i ländryggen. Det är det sista jag vill som bara 23-åring. Jag är trots allt i princip helt rörlig nu. Skulle en operation göra detta värre skulle det kännas lönlöst att opereras.

Men jag hoppas att jag får ett svar. Just nu är det bara "när?" som finns i mitt huvud.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag har inte heller fått tid ännu .. min sitter nere i ländryggen . nu har jag t.om börjat få ont av att gå den korta biten till skolan så jag vill ha tid nu.. skulle ha friluftsdag i morrn o åka pulka .. men jag kan inte följa med eftersom att jag har ont i ryggen och om ngn råkar åka på mig kmr der bli värre .. så de blir att va hemma då .

1/31/2007 05:55:00 em  
Blogger Johanna said...

elin: Vad tråkigt. Hoppas att du får en tid snart. Och jag med. Att bara gå och vänta i ovisshet är just nu det jobbigaste - skjuts det upp är det så mycket som blir dumt.

1/31/2007 08:43:00 em  
Anonymous Anonym said...

Mh, och att inte veta när är så satans jobbigt.. :/
Kom igen, läkarstupidos!

2/01/2007 10:26:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home