Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

tisdag, maj 29, 2007

Snart dags för jobb

Snart är det dags att börja jobba igen, på deltid. Egentligen har jag känt ganska länge att jag skulle kunna börja 25%, men jag har inte kunnat ta tag i det förrän jag har fått svar från min läkare att allt såg okej ut. Eftersom jag inte jobbar på samma ort som jag bor på, så måste jag åka buss ganska långt för att ta mig till jobbet. Det funkar inte riktigt med ryggen än - det är för långt att sitta så upprätt som man gör i en buss. Därför håller jag nu på att ansöka om att få taxi från Försäkringskassan till och från jobbet.

Det här med att jag tycker att jag har sett snedare ut... Just nu börjar jag tro att det är rätt psykiskt. De senaste dagarna (när jag vet att jag inte är särskilt mycket snedare) tycker jag nämligen att jag är himla rak igen. Tyvärr har min navel hamnat en centimeter för långt åt höger efter operationen och detta gör nog att jag upplevs lite snedare - för drar jag huden lite så att naveln hamnar på mitten, så ser jag rakare ut. Det är ju himla typiskt när jag äntligen slutat ha komplex för min sneda rygg, att jag har fått ett nytt komplex i naveln som inte längre är centrerad...

12 veckor och 6 dagar efter op