Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

söndag, september 23, 2007

Mera träning

Jag måste bara säga rent ut sagt att faan, vad det är underbart att träna igen!

Snart 7 mån efter op

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Härligt! Känner igen känslan. Jag har inte förstått vad det är du tränar, styrketräning, aerobics, bollsport?

9/24/2007 07:57:00 em  
Blogger Johanna said...

Plupp: Jag tränar på Friskis, så det är väl jympa/aeorbics mest. Styrketräningen har jag inte vågat köra igång med än, borde kanske bli lite starkare först. Är lite feg med att ta i för mycket.

9/24/2007 08:15:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Jag är 16 år och skall snart opereras, har väntat på en operations tid i över ett år nu. Har ganska ont och så.. Har läst din blogg och tycker den är jätte bra. Jag skall nämligen göra samma operation som dig. Är lite nervös, men inte så farligt, det blir ju förmodligen bättre sedan. Blev lite skrämd utav att din lunga sprack under operationen. Jag skall opereras i Göteborg, men där är läketiden ett år, får inte sporta, träna på ett helt år, men jag får börja simma lite lungt efter ett halvår. Har du några tips till mig?

Ha det så bra!
Sandra.
sandra_marcusson@hotmail.com

9/26/2007 02:58:00 em  
Blogger Johanna said...

Sandra: Det är klart att du är nervös. Det vore konstigt om du inte var nervös. Att de råkade punktera min lunga nog låter värre än vad det är. Det är tydligen den vanligaste komplikationen och det var inget jag mådde dåligt över. Jag fick en extra slang bara, men den drogs bort efter bara två dagar. Det är inget du ska oroa dig för, troligtvis klarar du dig med slang bara från andra lungan.

Att du inte får träna på ett helt år låter lång tid, och jag tycker det är märkligt att olika sjukhus har så olika restriktioner, men lyssna på din läkare, det är det bästa. Du får ju åtminstone simma efter ett halvår och efter ett halvår kommer du troligen också känna dig nästan normal, så att du inte får sporta gör kanske inte så mycket eftersom du kommer kunna vara som vanligt i övrigt.

Mitt tips är nog bara att vara positiv och optimistisk så mycket du bara kan, då kommer du må bäst och återhämta dig snabbast! Lycka till, jag är säker på att det kommer att gå jättebra och du får gärna berätta hur det har gått sen!

9/26/2007 03:03:00 em  
Anonymous Anonym said...

Fii faan, vad härligt, Johanna! Lycka? :D

9/27/2007 04:43:00 em  
Blogger Johanna said...

Linn: Ja, lycka. :)

9/29/2007 12:08:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hejsan Johanna!
Jag är 16 år och har haft korsett i ca 2,5 år. Jag har tyvärr varit dålig på att använda den och jag är rädd att jag kanske måste stelopereras. Nu till frågan: Kan man böja ryggen tillslut efter en steloperation eller får det samma funktion som en korsett, för alltid? :(

MVH Josefine

3/19/2009 12:00:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home