Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

lördag, oktober 27, 2007

Tiden rusar iväg

Imorgon är det exakt 8 månader sedan jag låg på operationsbordet - och det är helt... ja, helt sjukt att tiden kan gå så fort. Jag kom hem från London för en vecka sedan och när jag var där kom jag på mig själv, för första gången, att det faktiskt kan gå en hel dag utan att jag tänker på min rygg. Grejen är ju den att jag hela tiden kommer att tänka på operationen - när jag böjer mig ner (som numera går i princip lika bra som innan operationen, men eftersom det har tagit tid, kommer tankarna ofta att det är så skönt att vara som vanligt), när jag ska träna, när jag sitter och jobbar, när jag går genom säkerhetskontrollen när jag ska flyga (det piper inte, men jag får alltid för mig att det ska göra det) och framförallt ser jag ju ärret jämt. Men ändå kan det alltså nu gå en dag eller två utan att jag tänker på ryggen och operationen - och det är då, när jag märker att jag inte tänker på det, som det märks att det faktiskt har gått lite tid ändå...

(Psst, ser ni hon här ovan? Hon som är skapligt rak i ryggen. Det är jag.)

8 månader efter op

4 Comments:

Blogger Unknown said...

Hejsam,

Kul att läsa om någon annan som oxå gjort en scoliosoperation. Gjorde min i Linköping som du, fast ajg hade itne lika tur. Kul att höra att det gått bra. :)

10/31/2007 11:44:00 fm  
Blogger Johanna said...

Erika: Hur menar du med att du inte hade lika tur? Hoppas att du mår bra i alla fall!

11/01/2007 10:38:00 fm  
Blogger Unknown said...

Nja, alla mina skruvar gick av inom ett år så jag fick göra om ooperationen, den där gången bakifrån. Mindre roligt.

11/01/2007 11:04:00 fm  
Blogger Johanna said...

Erika: Ajdå! Vad jobbigt. Hoppas det fungerar bättre efter andra operationen i alla fall.

11/02/2007 01:06:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home